duminică, 12 octombrie 2008

Despre statistică şi Warren Buffett

Oamenii văd lucruri acolo unde nu există. Lipsa de ştiinţă matematică poate face pe oricine să vadă corelaţii între evenimente, corelaţii care nu există.

Dacă dai de 20 de ori cu banul, care e probabilitatea să cadă de 4 ori la rând pe aceeaşi parte? De 50%.

Dacă eu încep să mă uit la prima aruncare şi strig după trei aruncări că e măsluit jocul, la a patra aruncare sunt validat, şi am creat în percepţia publică un fals. La a cincea aruncare nu se mai uită nimeni şi am distrus reputaţii şi instituţii. Mai ales dacă acestea depind de percepţia emoţională.

La fel se întâmplă cu jucătorii de baschet care "sunt în mână". Şi cu multe altele. Ce vreau să spun cu asta. Că fără calcule oricine poate spune orice şi poate părea credibil. Şi este atâta informaţie că nimeni n-o poate verifica.

De aia-mi place de Warren Buffett. El cumpără când lumea vinde. Pentru că se uită la cifre şi-şi stăpâneşte emoţiile, şi e cel mai bogat din lume.

Niciun comentariu: