miercuri, 11 februarie 2009

Ruşinea de a fi cercetător

Vocile "poporului" au ca argument al tăierii fondurilor cercetării faptul că "ăştia nu fac nimic şi dăm banii degeaba".

Deoarece nu vreau să implic pe nimeni, în afara mea, fără să mă laud, am să vorbesc despre două proiecte finalizate şi la care am participat, cu consecinţe pentru România.

Primul, nesusţinut de Stat, din motive birocratice, suntem în 2000. Am făcut un program de tăiere optimă a palului. Matematic problema e grea, trec peste amănunte. Se făcea o economie de cam 10 procente. S-au vândut, se mai vând încă, 400 de licenţe. Am făcut o socoteală şi media tăierilor era de 70 de plăci pe zi, pe firmă. Adică 28000 de plăci pe zi. Să zicem că prin folosirea programului, OptimCut se cheamă, se economiseau 2000 de plăci pe zi, 30 de dolari placa, 60000 de dolari pe zi. 200 de zile pe an, 12 milioane de dolari, trei ani, 36 de milioane. Noi vindeam programul cu 300 de dolari, am făcut 120000 de dolari. A fost o investiţie privată, dar e un exemplu concludent pentru eficienţa cercetării şi prostia economică a cercetătorilor.

Exemplul doi. 2006, proiect susţinut de Stat şi de fonduri Phare. EADS câştigase securizarea graniţelor. Voia să aducă nişte aparate de verificare a documentelor din Germania cu 90000 Euro bucata. Am făcut un proiect şi cercetarea românească a reuşit să facă, hardware şi software, mai puţin camera video Sony, o maşinărie comparabilă cu 17000, camera inclusă, Vasile Blaga a sesizat dublarea proiectelor şi finanţărilor. 40 de bucăţi ori 70000 fac 2800000 Euro.

Pentru cele două proiecte am muncit, la primul, 3 oameni cam 6 luni, pentru al doilea, partea de software, 4 oameni 4 luni. Cu 1500 de Euro pe cap de cercetător, exagerez, avem cheltuieli de cam 50000 de Euro, am băgat regia şi taxele, sunt salarii brute. Venituri de aproape 30 milioane de Euro. Nu ne ţine nimeni, repectiv poporul român, pe banii lui, trăim din ce facem. N-am să câştig toată viaţa 10 procente din banii economisiţi din doar aceste două proiecte.

Ca orice om am dat şi rateuri, am cheltuit şi bani aiurea, nu mi-au ieşit rezultatele sperate. Dar asta înseamnă cercetare. E o investiţie riscantă. Ca mine sunt nenumăraţi dar noi nu suntem Gina Pistol (care e drăguţă, de altfel), Oana Roman, Mihaela Rădulescu sau Codrin Ştefănescu. Cine ne bagă în seamă? Nu avem PR, nu suntem frumoşi, suntem plicticoşi, vorbim despre lucruri nespectaculoase sau de neînţeles, nu facem rating.

E o ruşine ce se petrece, suntem umiliţi gratuit, de Putere şi de oamenii care nu înţeleg despre ce vorbesc.

16 comentarii:

Anonim spunea...

Sunt uimit ca ai lucrat la OptimCut.Cunost un pic programul.
Din pacate ai facut-o "privat" si nu la stat unde cercetarea merge in ritm de melc.
Stiu foarte bine cat de importanta e cercetarea, inovatia dar vezi tu cei dela "stat" in general o cam freaca.
Nu poate fi insa o justificare pentru taierea fondurilor.E insignifianta economia.
De ce nu se plateste in functie de rezultate?De ce nu sunt stimulate proiectele valoroase?
Trec zilnic pe langa un institut de 10 etaje in care se freaca menta pe toate cele 10 etaje.Management obosit, numiri politice, rezultate ioc ar fi sinteza ultimilor douazeci de ani.

Anonim spunea...

Salut
In Franta, pe 10 februarie, peste 60 000 profesori, cercetatori si studenti au iesit in strada. Motivul: similar cu cel din Romania! Sarkozy i-a luat la misto ca nu fac nimic si cheltuie banii degeaba. Si lucrurile nu s-au terminat...
MIB

Anonim spunea...

Sunt si eu fost cercetator. Din pacate in Romania insa sunt multe institute de cercetare care nu fac nimic sau fac niste cercetari care sunt atat de invechite incat ar trebui inchise institutele in cauza. Exista cu adevarat si cercetatori care ar putea realiza proiecte de prima mana in Romania. Dar hai sa recunoastem ca acest lucru se poate intamplat in 2-3 domenii, IT-ul fiind unul dintre ele. In rest nu putem concura cu tari care au laboratoare care costa sute de milioane de Euro. Partea proasta nu e suma alocata cercetarii ci modul in care se impart banii. Adica se dau sume mici, de nimic, care sa ajunga la toata lumea, sa tina in viata institute de 10 etaje, un spunea cineva, care nu-si mai au rostul. In alte tari statul nu e implicat in alocarea banilor de cercetare. De exemplu in Suedia modul de repartitie a banilor e simplu: daca o firma finanteaza un proiect de cercetare cu X coroane atunci si statul pune automat langa inca X coroane. Astfel se incurajeaza contactul direct dintre cercetatori si industrie si se finanteaza doar acele proiecte care au un potential impact pe piata.

Anonim spunea...

Este pacat ca politicienii nu se ocupa de cercetarea româneasca , deoarece scoala în România a fost foarte buna , eram olimpici la matematica , fizica , chimie , biologie si nu numai .
Dar ce sa mai discutam ? Pe mine m-a îngrozit când , dupa inundatiile de la sfârsitul lui mai 2008 , când oamenii ramasesera fara case , fara nimic în marea parte a Moldovei , se daduse la stiri ca se vor planifica miliarde de euro pentru a cumpara avioane de lupta !...
Este adevarat ca suntem încoltiti din multe directii ale vântului , dar trebuie sa avem bani pentru o viata normala , pentru pregatiri profesionale de calitate si mai ales pentru salarii foarte bune , ca oamenii pregatiti de statul român sa ramâna în tara , nu sa fie preluati de-a gata de occidentali , iar în tara sa ramâna tot nestiutorii !
Eu îi voi vota pe politicienii ce vor da un buget mai mare pentru educatie , pentru învatamânt si cercetare , iar daca sunteti nemultumiti , oameni buni , iesiti în strada si demonstrati pentru drepturile voatre , nu va mai lasati "calcati în picioare!"Au mai trecut 20 de ani degeaba !!!

Anonim spunea...

Dan, o intrebare sa ma lamuresc si eu: in propunerea de buget pentru MECI pe 2009 la capitolul CERCETARE FUNDAMENTALA SI CERCETARE DEZVOLTARE de la bugetul de stat se aloca 1.137.848 mii lei, fata de 1.751.507 mii lei executie preliminata pe 2008 si 1.475.172 mii roni in 2007. Diferenta se regaseste la 55. Titlul VII, Alte transferuri, mai precis la alineatul 13: Programe de dezvoltare (322.609 mii lei propunere in 2009 fata de 970.749 mii lei preliminat 2008, 1.034.535 mii lei 2007).
Acum intrebearea: in ce se regasesc cheltuielile la acest capitol? Se poate gasi undeva cum au fost cheltuiti banii prevazuti la acest alineat in 2007/2008?

Anonim spunea...

Incepand de saptamana trecuta am citit multe dintre articolele tale mai vechi si m-am regasit in totalitate in atitudinea ta, in logica ta, in dorintele tale. Astazi, articolul tau nu face exceptie, reprezinta si punctul meu de vedere. Din nefericire, acest lucru nu schimba situatia concreta in care ne aflam cu totii, chiar daca azi nu noi suntem in ˝arena˝, ci cercetatorii.
Ma tem ca intr-o tara ca a noastra, solutiile acestor tipuri de probleme sunt mereu individuale si, de aceea, fara anvergura.

Anonim spunea...

@anonimul cu exemplul francez.
fraza/secventa incriminata si care a produs inflamarea pe taramuri galice este asta:
"La recherche serait-elle uniquement une question de moyens et de postes ? Comment donc expliquer qu’avec une dépense de recherche plus élevée que celle de la Grande Bretagne, plus élevée et environ 15% de chercheurs statutaires en plus, que nos amis Anglais, la France soit largement derrière elle pour la part de la production scientifique dans le monde ? Il faudra me l'expliquer ! Plus de chercheurs statutaires, moins de publications et pardon, je ne veux pas être désagréable, à budget comparable, un chercheur français publie de 30 à 50% en moins qu’un chercheur britannique dans certains secteurs.
Évidemment, si l'on ne veut pas voir cela, je vous remercie d'être venu, il y a de la lumière, c'est chauffé…… On peut continuer, on peut écrire. C'est une réalité et si la réalité est désagréable, ce n'est pas désagréable parce que je le dis, c'est désagréable parce qu'elle est la réalité, c'est quand même cela qu'il faut voir. Arrêtez de considérer comme sacrilège celui qui dit une chose et voir si c'est la réalité.
C'est la réalité qu'il faut contester dans ce cas là."
tot discursul este accesibil la:
http://www.elysee.fr/documents/index.php?mode=cview&press_id=2259&cat_id=7&lang=fr
sarkozy nu a jignit pe nimeni, nu "i-a luat la misto" ci a spus un adevar. din pacate adevarul "doare" si pe malul senei si pe cel al dambovitei.

Anonim spunea...

Am pierdut 6 ani in "cercetare". Bani erau, dar distribuiti aiurea: erau bani destui pentru "investitii", dar aproape deloc pentru consumabile sau pentru telefon, si 0 pentru internet. A fost un congres international pe la sfarsitul anilor 90 ... vre-o 300 de participanti. Eu am platit plicurile si am tinut legatura timp cateva luni prin email din internet cafe-uri, platit tot din banii mei adunati din ciubucuri ... altii din comitet au platit alte cheltuieli (telefoane, timbre etc.) in timp ce Academia se c*** pe ea cu fleacuri ... banii oficiali s-au deblocat doar in ultimele saptamani inainte de congres, si asta dupa scandaluri si dupa ce conducerea si-a dat demisia in semn de protest. Cand acad.ro au iesit la interval cu un "proiect prioritar" care ar fi fost interesant, poate, in 1930, m-am carat.

Nu da statul bani pentru cercetare ? So fucking what ... Am facut mai multa "cercetare" si mai serioasa de cand lucrez la privati. Cercetarea in Romania o fac firmele private. Boc a facut cel mai bun lucru pentru cercetare cand a renuntat la impozitarea profitului reinvestit.

EU nu e un exemplu de urmat: la inceputul anilor 90 se jucau (si erau foarte mandri) cu rapita care produce plastic si alte nimicuri, iar cand s-au trezit ca Monsanto et. comp. i-au lasat cu 30 de ani in urma au inventat gogorita cu "GM food" ca sa ii scoata de pe piata.


Statul nu ar trebui sa aiba nici o treaba cu finantarea si organizarea cercetarii: daca vor sa sprijine cercetarea, sa publice proiecte si sa cumpere de la cei care obtin rezultate.

gabriela spunea...

E rusinos ce se intampla. Si trist. Mi-e sila. Daca mai era loc :(
Si am o intrebare pentru tine? Ce mai cauti in Romania? :(

Dan Selaru spunea...

Buuun, ca sa anunt oficial, e batuta in cuie hotararea, e politica, venita de sus de tot. Putem sa stam pe la porti cat vrem.

@Ionut, habar n-am, ca nu inteleg nici eu dar am date direct de la sursa, asa e, ne-au belit, aveam antamat 0.5 din PIB din anii 2007 si 2008, pe contracte semnate. Noi am luat 0.19, practic eu sunt somer.

@Adi, adica Adita? Merci de sustinere.

@Gabi, sunt batran si obosit ca s-o mai iau inca o data de la capat, am luat-o in 1998, la 40 si de ani in meseria asta esti uzat, poti conduce un proiect dar nu poti "da la sapa", ma sparge un pusti de 25 de ani. Iar de astia ca mine au destui, nu au palmasi. Dar never say never. :-)

Anonim spunea...

MIB raspunde anonimului cu link-ul de la Elysee:

Asta se vede de afara. Daca esti in sistemul lor vei vedea ca modalitatea de a ingropa cercetarea/ invatamantul superior in acest moment in Franta este acela de a crea structuri paralele celor deja existente. Modalitatea de lucru este "sifonarea/pomparea" mijloacelor financiare existente spre ceea ce ei numesc pompos "agentii de mijloace". Daca citezi din politica oficiala, arunci raspunde de ce au fost in strada atatia oameni? Eu cred ca au fost acolo pentru ca le pasa, ca CNRS-ul lor devine o cochilie fara substanta, ca deciziile apropos de politicile de cercetare vor deveni opace (deci bugetele mult mai usor de manipulat pentru a taia din ele). In orice caz Sena nu e Dambovita, iar adevarul doare de ambele parti (vezi discursul debil a lui Sarkozy din 22 ianuarie, comparativ cu raspunsurile concertate ale cercetatorilor si profesorilor).

Daca e ceva de invatat din asta (si mie mi se pare ca in Romania oamenii politici au invatat ceva in acest sens) este ca dialogul social trebuie mentinut. Poate ca e randul cercetatorilor/profesorilor din Romania sa-si manifeste nemultumirea de a fi tratati ca ultimii oameni si sa isi revendice pozitia de elite intelectuale.
MIB

Dan Selaru spunea...

De trei zile se sta in strada, e inutil.

Anonim spunea...

Salut Dan,
Tu scrii "de trei zile se sta in strada, e inutil". Daca te referi la Franta, nu se sta de trei zile, ci se fierbe de aproape trei saptamani. Si imi permit sa-ti aduc aminte: daca tu vrei sa transpui in practica o idee (stiintifica :) ) esti primul care trebuie sa creada in ea.
MIB

Dan Selaru spunea...

Eu ma bat zilnic, cate injuraturi iau numai eu stiu dar am date din interior, din minister, e fara sanse, suntem pe o lista neagra. De sus data.

Anonim spunea...

@MIB
Eu sunt anonimul cu trimiterea la documente oficiale. Pentru clarificare:
1. Am pus linkul pentru a vedea in discurs unde ii "ia la misto" Sarkozy pe cercetatori. Nu cred ca o face, astfel incat afirmatia ta este lipsita de baza reala, este o pura opinie personala (total non-stintifica);
2. Am spus ca adevarul "doare" pentru ca in discurs a fost vorba de vizibilitatea si impactul international al cercetarii franceze (vezi comparatia cu Anglia, bine ca nu a fost facuta cu SUA). Care este situatia la noi mai bine nu vorbim (Afirmatia ultima este o opinie personala, nu?!).
3. O intrebare simpla: Pentru clarificarea argumentelor tale as vrea sa stiu cum definesti tu "elita intelectuala"? Ofera o definitie clara si coerenta a ei si iti inteleg atunci intregul rationament.

Anonim spunea...

Dragii nostri intelectuali , rabdatori si neplatiti cum trebuie !... sa stiti ca noi avem nevoie de voi si va stimam si stim ca va este foarte greu !
Cine ?
Noi , oamenii de rând !
Eu va propun sa va gânditi bine si repede ce proiecte vreti sa faceti , adica sa va luati 2-3 colegi foarte buni si sa faceti 1-2 proiecte si sa cereti bani de la fondurile UE. Fondurile UE , de 500 milioane de euro sunt valabile doar pâna pe 31 martie , deci , TREZIREA !!!Adresele de accesare sunt : www.fonduri-ue.ro sau www.fonduri-structurale.ro ; daca va ajuta la ceva , uitati-va si pe adresele:www.garantare.ro ,www.ingcimm.ro,www.immromania.ro
Trebuie sa accesati de urgenta fondurile UE , sa nu le pierdem , caci vom "plânge" dupa bani !!!