Scopurile urmărite: repornirea economiei private, scăderea deficitului bugetar, eficientizarea Statului, un mediu de afaceri mai adecvat, folosirea coerentă a banului public, eliminarea pe cât posibil a economiei subterane, creşterea încrederii mediului de afaceri şi populaţiei în acţiunile guvernamentale.
Economice
E1. Plata TVA la încasare.
E2. Scutirea de impozit pe profitul reinvestit.
E3. Dacă tot există "Prima casă", să se aplice doar pentru construcţia de noi locuinţe.
E4. Desfiinţarea impozitului forfetar.
E5. Compensarea datoriilor Stat - firme, firme - Stat.
E6. Creşterea impozitului pe proprietăţile imobiliare deţinute de persoanele fizice.
E7. Creşterea primei în programul "Rabla" cu păstrarea sau creşterea sumei totale şi extinderea la toate vehiculele. Extinderea şi pentru firme.
E8. Primă procentuală pentru plata la timp a taxelor şi impozitelor.
E9. Stoparea amânării plăţii taxelor şi impozitelor cum vrea să facă sau face acum Guvernul.
E10. Falimentarea tuturor actorilor economici care se află de fapt în faliment, dacă sunt de Stat vânzarea lor pe 1 leu plus plata datoriilor la buget.
E11. Privatizarea managementului tuturor firmelor care încă aparţin Statului dacă nu e posibilă privatizarea. Plata la obiectiv.
E12. O strategie pentru agricultură. Aici nu se poate face nimic repede.
E13. Stabilirea unui număr de proiecte prioritare de infrastructură şi canalizarea investiţiilor spre acestea. Nu 800 de biserici, ci electrificare, canalizare, drumuri, gaze, apă, şcoli, irigaţii, energie. Nu autostrăzi interminabile ca finalitate ci proiecte mici care pot să fie monitorizate uşor şi aduc bunăstare imediat. Ca şi locuri de muncă. Să ieşim din Evul Mediu până să intrăm în UE, suntem doar în scripte în UE. Găsirea unui mod de parteneriat public - privat pentru investiţiile de mare anvergură. Nu suntem în stare să ducem la capăt asemenea proiecte.
E14. Din cauză că nu există nicio relaxare fiscală, scăderea TVA cu 1 sau 2 procente şi a CAS-ului la nivelul anului trecut.
E15. Tratarea unitară a datoriilor, Statul să plătească aceleaşi penalizări la întârzierea plăţilor către firme ca şi penalizările la care sunt supuse firmele.
E.16 Scăderea taxelor pentru noii angajaţi pe o perioadă de un an sau doi.
Administrative
A1. Curtea de Conturi, Garda Financiară, ANAF, toate instituţii de control financiar să facă ce trebuie să facă. Plata funcţionarilor în funcţie de matrapazlâcurile descoperite.
A2. Transferarea licitaţiilor în domeniul electronic.
A3. eGuvernare să se transforme într-un proiect real nu în altă ratare. Informatizarea tuturor instituţiilor Statului şi transparenţă decizională. Obligativitatea postării online a tuturor actelor şi deciziilor luate de instituţiile Statului.
A4. Scăderea numărului de funcţionari publici la nivelul 1 ianuarie 2007. Nu s-a petrecut nimic dramatic ca să se justifice creşterea acestui număr.
A5. Destituirea tuturor celor care se ocupă de absorbţia fondurilor europene în cazul lipsei de rezultate. Păstrarea unui funcţionar se face printr-o analiză trimestrială. Externalizarea acestui domeniu în cazul în care se observă incapacitatea de absorbţie a fondurilor. Plata firmelor se face ca procent din banii aduşi.
A6. Corelarea veniturilor bugetarilor cu veniturile bugetare, în ambele direcţii. Scad veniturile, scad şi salariile, cresc veniturile, cresc şi salariile
A7. Desfiinţarea ministerelor aberante, Tineret, Turism, IMM-uri, Transporturi, Cultură, Mediu, Comunicaţii, Relaţie cu Parlamentul.
A8. Scăderea numărului de taxe şi impozite. Din cele 300 rămase câte aduc bani la buget şi câte sunt o povară pentru buget?
A9. Înfiinţarea de ghişee unice în toate domeniile, să nu mai trebuiască firma sau cetăţeanul să umble pe la 15 instituţii şi 30 de ghişee pentru orice.
Juridice
J1. Dublarea sau triplarea pedepselor pentru toate infracţiunile economice.
J2. Judecarea infracţiunilor economice în regim de urgenţă.
J3. Creşterea pedepselor pentru corupţie.
J4. Înfiinţarea de tribunale specializate.
Comunicare
C1. Prezentarea situaţiei economice reale, necoafate electoral, a României opiniei publice.
C2. Stabilirea cu sindicatele a condiţiilor de aplicare. Încercarea, pe cât e posibil, a evitării mişcărilor sociale. Asumarea programatică a acestora.
C3. Stabilirea unui grup consultativ din rândul patronatelor cu care să existe un dialog real de care să se ţină cont.
C4. Un purtător de cuvânt pe probleme economice care ştie pe ce lume este.
Orice măsură care se dovedeşte benefică şi care intră în contradicţie cu Comisia Europeană se pune în practică şi cu asta basta, ne socotim mai târziu. Nu există o ordine a priorităţilor, fiecare trebuie să aibă în spate un studiu de impact. Se stabilesc priorităţile în funcţie de impact nu după ureche ca până acum. Fiecare măsură trebuie evaluată ca impact financiar. Ce aduce şi ce ia din buget. Unele măsuri pot să nu ducă în direcţia dorită şi atunci e necesară eliminarea lor şi găsirea altora. Cât de rapid se pot implementa? Unele imediat, unele în ani. Prioritate pentru cele rapide. Este necesar un studiu global asupra întregului pachet de măsuri pentru că în cazul economiei suma părţilor nu dă întregul.
Am scris asta pentru că am fost admonestat că n-am soluţii. Nu le am eu, ele există şi fără mine dar nu sunt puse în practică din motive electorale şi de incompetenţă, din frică şi dezinteres. Nu am pretenţia de originalitate sau inteligenţă, lista e doar un subiect de discuţie şi orice adăugire e binevenită.
miercuri, 8 iulie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
15 comentarii:
Ar mai fi ceva, cu care eu unul as incepe: controlul strict al utilitatii cheltuirii banului public.
Toata lumea s-a repezit in ultimele saptamani sa spuna ca in scandalurile Ridzi si Nemirschi furnizorii au fost alesi pe spranceana. Probabil, dar si mai grava mi se pare utilitatea acordata banilor respectivi:
- de ce aveam nevoie de spectacole organizate pe bani publici in perioada de criza ?
- de ce este nevoie sa facem reclama la programul de mediu ? M-au exasperat cu reclama cu fiul care nu va face skate pe gunoaie, iar ei nu sunt in stare sa face acele gropi de gunoi ecologice pe care s-au angajat ca le vor face.
Intr-o perioada ca cea de acum, orice cheltuiala de acest fel trebuie taiata din start.
Sunt de acord in integraliate. uimitor nu e asa?
Ce as avea eu de comentat:
la E1: e destul de complicat (pentru stat) de administrat un sistem cu exigibilitatea TVA la incasare. Nu zic ca e imposibil, zic doar ca e complicat. Dar ... daca tot pune TVA, de ce nu am include si impozitul pe profit/venit?
la E5: atita timp cit statul are n-shpe bugete (de stat, local, CAS, CASS, somaj, etc) compensarea e discutabila. Iarasi, ca si mai sus, presupune reformarea statului, in sensul ca el trebuie sa lucreze pentru firme, si nu invers.
la E8: aici nu sunt de acord. Plata la timp a unui impozit ar trebui sa fie un gest normal, nu o raritate ce merita premiata. As inlocui cu premierea celor ce platesc in avans.
as adauga un E17: ce spune Codul Fiscal, chiar sa se intimple: orice impozit sa intre in vigoare la 6 luni de la publicarea lui (vezi forfetarul).
la A1: premierea organelor de control functie de amenzile aplicate lasa loc la abuzuri. Si acum exista acest zel al celor ce controleaza de a aplica amenzi cit mai mari, pentru a-si lua prime.
la A7: nu as fi de acord cu desfiintarea Ministerelor Culturii, Transporturilor si Turismului. Acestea, cred eu, sunt domenii care ar merita o atentie speciala. Pentru restul - birocratii care nu fac mare lucru pot sa dispara.
la A8: perfect de acord. Din cite spunea chiar azi Videanu, exista 9 taxe care aduc 92% din incasari. Restul inseamna doar functionari care preiau declaratii, gestioneaza hartii si urmaresc incasari. Pot sa dispara, da.
Ce as mai adauga:
1. Unificarea declaratiilor aferente salariilor. La momentul actual avem:
- declaratia 100 la Finante
- declaratii la Casa de Pensii (2)
- declaratii la Somaj (2)
- declaratii la CASS (3)
- declaratii la ITM (1)
majoritatea cu date redundante.
Cred ca una singura, care sa cuprinda toate datele, ar fi visul oricarui patron. Institutiile statului sa isi bata apoi capul sa isi preia ceea ce le trebuie, nu sa ne oblige pe noi sa le dam. Plus: scade numarul de functionari care se ocupa de preluarea lor.
2. Eliminarea acelei aberatii din Contractul Colectiv de Munca, care obliga toate firmele private de a da unui absolvent de studii superioare, cu zero experienta, un salariu minim de 2 * salariul minim pe economie. In unele domenii de activitate (de ex IT) e ok, dar in alte domenii, cu rate de adaos mai mici ...
eheee...ai sanse sa castigi concursul dnei vass de pe blog: http://www.andreeavass.ro/blog/
E1. daca se anunta azi se poate pune efectiv in aplicare ... hmmm ...
De luat in seama: TVA-ul reprezinta 22% din venituri in buget consolidat, cit dureaza sa reintre cash-flow-ul bugetului de stat in normal, de unde il acoperi, cit dureaza sa se construiasca sitemul pentru urmarie in noua forma.
Eu m-as multumi sa reintre intr-un timp cit mai scurt in lege cu rambursarile de TVA. Pe termen lung poate fi avut in vedere si asta.
E2. Nu inainte de a defini unde se poate duce acest profit reinvestit.
E3. Nu. Pe linga stiularea constructiilor programul ala are menirea sa miste banii. E prea putin un miliard garantarea? Atunci putem vorbi.
E4. Numai in conditiile prin care alta modalitate va stopa transformarea salariatului in furnizor de servicii.
E5. Da, in masura in care se poate. Dar parca deja incepuse.
E6. Tine de administratiile locale. Multi au sarit in sus cind guvernul a ridicat pragul maximal.
E7. Nu in masura in care asta va pune deficitul de cont curent pe panta ascendenta. Atita lucru bun a facut si criza.
E8. Nuuuuuuu.
E9. E vorba de datorii restante de la 30 sept. 2008 incoace, cu conditia platii celor curente. De discutat. Parerea mea e ca impactul e minim si daca ramine si daca se scoate. Dar pot sa ma insel.
E10. Nu inteleg.
E11. De dorit dar de durata. Cred ca trebuie umblat binisor la legislatie.
E12. Pe dracu, hai sa uitam. Cu gradul asta de faramitare singura strategie ar fi sa micsorezi farimitarea, iar aici singura posibilitate pe care o vad e fiscalizarea; cind se va reusi asta poti sa mergi mai departe. Trebuie musai un maur sa moara pentru asta.
E13. A mea e mai frumoasa si mai aratoasa intotdeauna.
E14. Da. Glumesc, desigur. Astea sint ciocane mari pe care le folosesti o singura data. Pentru binele tutror ar fi bine sa nu se foloseasca, fie ca le duci in jos sau in sus. Poti sa ai nevoie de ele mai tirziu.
E15. Da
E16. Din cite stiu e in vigoare daca noii angajati sint someri sau tineri. Nu vad de ce as scadea taxele pentru toti (ajungem la mutari de personal dintr-o parte in alta numai pentru motivul asta)
A1. Nimic impotriva mai putin partea aia care incurajeaza excesul de zel care nu stiu in ce mod va fi directionat.
A2. Se poate
A3. Absolut necesar.
A4. Ba s-a petrecut. Am aderat la UE. Dar sa lamurim: vorbim de cei 100k functionari publici?
A5. Parca asta e politica acum. Astept si eu rezultatele. Nu inteleg partea aia cu plata firmelor ca procent din banii adusi.
A6. Vreau sa o vad pe asta. Azi am inteles ca nu au intrat judecatorii in sala pentru sporul de stres de 50%.
A7. Putem sa le desfiintam pe toate si sa facem agentii din ele.
A8. Habar n-am. Parca au fost 450. Multe tin de administratiile locale.
A9. Informatizarea ar trebui sa rezolve asta.
C1. Situatia economica reala e publica. Acum ca fiecare o prezinta cum ii vine mai bine... Spre exemplu, daca luam indicatorul somaj BIM, pot compara 7% din Romania cu 3.2% in Olanda. Sau cu 18,7% in Spania.
C2. Desigur. Eu cu d-l Marius Nistor chiar as vrea sa stabilesc ceva.
C3. Cel mai bine ar fi sa discute patronatele direct cu sindicatele. :)
C4. Cu conditia sa fie gasit in lume.
La J-uri nu ma bag. Tin de cu totul alta criza.
CE PROPUI TU CA MASURI SUNT IMPOSIBIL DE APLICAT IN REALITATE DEOARECE FACI TOTALA ABSTRACTIE DE: 1. FACTORUL POLITIC - CARE A DOVEDIT O GANDIRE ECONOMICA ALEATOARE; 2. LIPSA CRUNTA A BANILOR DIN BUGETUL DE STAT (NU SUNT BANI PT PUNEREA IN APLICARE A MASURILOR TALE, SI NU VA MAI RAMANE NIMIC DACA SE INCEARCA ASTA)
D
Zau? Cât costă dublarea pedepselor? Sau licitaţii electronice? Sau desfiinţarea ministerelor? Dar cu politica ai dreptate. Şi nu mai scrie cu majuscule că nu e politicos.
Dan, se pare ca ai sanse la o cina cu Andreea Vass.
Acum referitor la masuri cred ca cea mai buna masura ar fi eliminarea blocajului financiar generat de stat, marirea bazei de impozitoare si imbunatatirea colectarii lor corobarat cu scaderea cheltuielilor.
Toate bune si frumoase pana aici nu, dar cam greu de facut? Depinde, daca vrei eu cred ca se poate dar asta implica:
1. Informatizarea unitara a organizatiilor statului (de la finante publice, pana la taxe si impozite locale, politie etc)
2. Concedierea a jumate din functionarii de stat si marirea lefurilor celor ramasi cu cel putin 70%.
3. Compensarea datoriilor intre stat-privat, privat-stat si intre privati prin acel sistem informatic integrat si minunat care nu exista... inca, nici nu cred ca va exista vreodata dar sa visam frumos.
4. Investitii in economie din veniturile viitoare si nu din cele actuale care oricum lipsesc cu desavarsire. Ma gandesc la ajutorul pt investitia Dacia Titu care nici acum nu s-a materializat desii banii au fost platit demult, cred ca i-au cheltuit pe cafele cei de la Renault acei bani care pt ei sunt maruntis.
Sigur, lista poate continua....
Totul trebuie facut pe cifre, tot demersul Andreei este oarecum o masura disperata, poate apare o minune de undeva. Daca as avea posibilitatea sa vad cifrele, sa stiu influentele, sa vad in realitate ce se intampla poate ca s-ar putea face ceva. Cum stiu, dar fara cifre si fluxuri financiare vorbim vorbe.
Da,foarte interesante masurile acestea anti-criza.Abia am reusit sa citesc pana la capat,foarte multi termeni tehnici,firme, impozite sindicate.Totusi,nu vi se pare ciudat ca toata lumea vrea sa gaseasca solutii pentru guvern ca sa ne scoata din criza,cand acest guvern depinde 99% de banii care-i colecteaza din sectorul privat.Firmele statului sunt toate falimentare,cu conduceri formate din zeci de directori cu salariile cele mai babane,astea nu produc nimic,au datorii de miliarde la stat.Unde si-a bagat statul coada,totul merge prost.Sindicatele care exista in ziua de astazi reprezinta in fata statului tot angajatii statului,profesori,politisti si alte categorii.
Eu cred ca adevaratele masuri anti-criza ar trebui sa se indrepte spre sectorul privat,spre contribuabil.Greu reuseste statul sa adune impozitele si taxele in plina crestere economica,acum pe criza s-a ajuns la japca pe fata.Daca statul poate imprumuta bani cu nemiluita pentru a-si pastra milioanele de angajatii,fara nici o grija ca maine ar putea sa ramana fara bani,contribuabilului roman i se inchid toate usile in fata.
Ma amuza teribil aceea masura anti-criza care sugereaza marirea bazei de impozitare si imbunatatirea colectarii impozitelor.Gandire de politruc obisnuit sa-si incaseze salariul de la stat cum sunt eu obisnuit sa respir.Multe ar fi de spus dar ma opresc aici pentru ca oricum se prea poate sa fi scris in van.Sa vedem.
Scuze, nu cred ca ai citit. Majoritatea masurilor sunt pentru scaderea numarului de bugetari si pentru relaxarea fiscala a firmelor private. Plus privatizarea firmelor de Stat.
Spune-mi te rog Dane,la punctul E6 ,de ce ai vrea sa creasca impozitul pe imobilele detinute de persoane fizice,cand aceste imobile odata construite nu mai produc nimic,din contra necesitand foarte multe cheltuieli de intretinere?Nu era mai bine sa creasca impozitul pentru cei care le inchiriaza,sau pentru persoanele juridice?
E12. Da,nu se poate face nimic repede,dar trebuie sa se inceapa de undeva.Dar nu putem avea pretentii de la Ministarul Agriculturii sa ofere solutii fermierilor romani,cand ei sunt o adunatura de incompetenti.Restul taranilor care nu-si folosesc terenurile agricole trebuie imozitati in asa fel incat sa se acopere subventiile pentru astialalti care produc.
E13 Parerea mea ca problemele din mediul rural se datoreaza in special punctului de mai sus.Astia facea agricultura ,acum nu mai fac nimic si-s muritori de foame.Ce naiba sa faca altceva,se duc sa culeaga morcovi in Spania?Clar ca daca nu produc nimic nu sunt fonduri sa le faci scoli,drumuri si mai stiu eu ce.Neavand scoli,n-au nici educatie si cum de regula primarul din sat se ridica din randul lor,clar ca ala habar n-are sa pregateasca un proiect pentru a accesa fonduri europene.Si uite asa ne invartim intr-un cerc vicios.
Asa e. Peste tot in lume se impoziteaza proprietatea. Astfel s-ar putea strange bani pentru comunitatile locale. E chiar despre cercul vicios despre care vorbim.
Trimiteți un comentariu