duminică, 23 august 2009

Cine are puterea de a reforma România

Azi o să vorbim pentru început despre motoarele cu aburi. La început pistoanele erau alimentate direct din boilerul în care lua naştere aburul. Acest tip de motor avea un dezavantaj major, ritmul pistoanelor era direct legat de presiunea din boiler şi deci nu era posibilă o mişcare constantă a maşinăriilor acţionate de motorul cu abur.

Ca să ajungă o cantitate constantă de abur la pistoane s-a inventat o şmecherie simplă, s-a ataşat pistoanelor o tijă rotativă la care erau ataşate alte două tije cu greutăţi la capete. Când ritmul pistoanelor era prea mare, viteza de rotaţie a tijei creştea, cele două greutăţi se ridicau şi închideau o valvă astfel încât cantitatea de abur să scadă şi ritmul să fie mai lent, când ritmul era prea mic greutăţile coborau şi deschideau mai mult valva cu consecinţa creşterii cantităţii de abur care ajungea la pistoane şi creşterea ritmului acestora.

Fenomenul acesta regulator (n-am găsit altă rimă) poartă numele de feedback negativ.

Dar dacă inversăm mecanismul motorul fie se opreşte fie face explozie. O cantitate prea mică de abur conduce la o cantitate şi mai mică de abur şi până la sfârşit la oprirea motorului din lipsă de abur. O cantitate prea mare de abur conduce la o cantitate şi mai mare până la dezmembrarea motorului. Acesta este feedback-ul pozitiv.

Feedback-ul negativ se manifestă (sau ar trebui să se manifeste) şi în societate. Corupţia suportabilă, există peste tot, numărul de infracţiuni de corupţie este diferit, trebuie să fie ţinută în frâu de Justiţie, ca şi criminalitatea. Când Justiţia nu funcţionează corupţia şi criminalitatea devin endemice, intră în scenă feedback-ul pozitiv, din cauză că nimeni nu e pedepsit toată lumea găseşte de cuviinţă să apeleze la corupţie şi să obţină foloase sau facilităţi prin acest mijloc. Cu cât feedback-ul pozitiv este mai puternic cu atât este mai greu de oprit fenomenul.

Rolul de regulator al fenomenelor dintr-o societate este Statul. El este responsabil de feedback-ul negativ. Dar şi Statul este la rândul lui un sistem care este supus celor două tipuri de feedback. Dacă funcţionarii Statului înţeleg că prin creşterea birocraţiei (a numărului de reglementări) capătă mai multă putere, au acces la mai multe resurse, şi înţeleg totdeauna, atunci o să reglementeze din ce în ce mai mult până la blocarea sistemului. Să nu uităm că s-a anulat din cauza crizei reglementarea UE cu privire la lungimea castraveţilor.

Sistemul regulator al Statului este clasa politică formată din partide politice care au la bază diferite ideologii. Prin alternarea democratică la putere cetăţenii influenţează sistemul căutând un echilibru favorabil majorităţii cetăţenilor.

Greşeala comună este a confunda regulatorul cu aburul care pune în funcţiune sistemul. Aburul este chiar populaţia însăşi, orice ar face regulatorul e inutil dacă nu există abur. La noi regulatorul s-a decuplat de motor şi şi-a schimbat sensul de feedback. Clasa politică nu poate opri din mersul triumfal birocraţia pentru că aceasta aduce voturi şi influenţă. S-a decuplat de populaţie şi nu face altceva decât să reglementeze Statul. Statul nu mai reglementează aproape nimic, feedback-ul pozitiv conduce populaţia pe o pantă aberantă, vezi doar satele întregi de falşi pensionari sau carnetele de conducere obţinute ilegal.

Singura şansă de a ieşi din degenerarea accelerată a societăţii româneşti este obţinerea unui fenomen invers din partea societăţii, poporului, în sine. Şi asta trebuie s-o facem fiecare dintre noi cum ştim mai bine. Cu gesturi mici, făcute de cât mai mulţi se poate încet, încet ajunge la o presiune suficientă să punem sistemul în funcţiune din nou. Reforma e în mâinile noaste nu în pixurile potentaţilor zilei. Trebuie să conştientizăm asta. Azi merg din nou cu ajutoare. Mi-au răspuns două persoane la cererea de a găsi o dubă să car ajutoarele. Le mulţumesc.

PS Regulile comentariilor sunt aici, încălcarea lor se pedepseşte cu ştergerea fără avertisment.

14 comentarii:

Mazeta spunea...

Sunt de acord cu faptul ca fiecare dintre noi tb sa lupte, nu insa si cu identificarea dusmanului si nici cu stabilirea armelor. E limpede, pentru mine, ca ne aflam intr-un razboi, in mare parte pierdut. Important este sa constientizam ca cei de la putere (si nu ma refer la un partid anume) ne vor raul, nu binele, sunt insisi inamicii nostri. Sunt cuplati la sistem precum cancerul pe tesutul viu. A „reforma sistemul” este totuna cu a-l sfatui pe Decebal sa reformeze Republica romana. Mai avem vreo sansa? cred ca avem doua solutii, la care românii au tot apelat in istorie: a) solutia defensiva, de supunere rationala in asteptarea disparitiei naturale a ocupantilor sau a asimilarii lor, prin mersul istoriei si b) solutia ofensiva (tactica scitica) presupune intr-o prima faza distrugerea resurselor la care poate apela adversarul, apoi retragerea fiecarei persoane intr-o zona pe care o poate controla si inaccesibila adversarului, dublată de hartuirea lui neintrerupta. La lupta!

Anonim spunea...

productie vs birocratie(inclusiv de partid)(1)***
Pentru a stabili asa zisa importanta sociala a fiecarei grupe de salarizare: productie sau birocratie, exista posibilitatea adaptarii legii salarizarii dinainte de "89, precum si a legii 154/98 ****://www.eed.usv.ro/~unisind/Legi_si_decrete/Lege154_98.htm.Totodata, legea actuala a pensiilor pe puncte trebuie generalizata la toti salariatii(cum s-a elaborat initial cu limitare lan 5 puncte). Aceste legi trebuie elaborate fara privilegii mai mari ca ale cosmonautilor, caci ne vor duce bugetul la "sapa de lemn"!
asadar, anumite categorii de personal, fara a tine seama de ce spune Constitutia la “ARTICOLUL 16(1): Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari”, prin loby de tip sindical si de alta natura, si-au construit diferite statuturi (de casta) cu fel de fel de sporuri- mai multe si mai mari ca ale cosmonautilor.
Pentru a stabili ce e mai important: productia sau birocratia, oul sau gaina,etc. ?
Un posibil model, ar putea fi, echilibrul recesiv energie activa-energie reactiva din sistemul electroenergetic.Echilibrul recesiv, avem intre 2 factori(aparent contradictorii) din care unul domina(sta inainte) ,iar al doilea este dominat(recesiv-desi mai slab are semnificatie mai inalta).In timp, sunt anumite perioade cind cei 2 factori basculeaza:cel dominant devine recesiv si invers.[B]Mircea Florian-Recesivitatea ca structura a lumii,Ed.Eminescu,Buc, 1983.
Aici,putem neglija acuzatia de reductionism , deoarece orice model se apropie doar asimptotic de realitate.In cazul de fata,simpla utilizare a unui model analogic adecvat conduce la cresterea informatiei( a ordinii) si scaderea entropiei...Ceeace si dorim.
Energia reactiva(birocratia) ajuta la producerea energiei active-valutare (productia), care doar ea se factureaza.
Orice crestere necontrolata a energiei reactive(birocratia) conduce la "incarcarea" suplimentara a retelelor cu "supratensiuni" si posibile "conturnari"... ex real de crestere locala a energiei reactive : avaria
****://www.glasulmaramuresului.ro/main.php?show=40&lang=ro&name=#Catastrofa_Electrica_scurtcircuiteaza_baimarenii, cind la citeva blocuri, ca efect, a aparut o supratensiune care a ars toate aparatele casnice..
In prezent, asistam la o crestere nemaintilnita a birocratiei( a muncii asa zis intelectuale) -vezi birocratia administrativa de la toate nivelele, inclusiv financiare, cu rezultatele negative care se vad, de ex., in cazul financiar-criza actuala.
Ori, prioritara este productia de bunuri materiale, care aduce aport “valutar”, este energia activa. Acesta poate fi si unul din criteriile de salarizare, astfel ca de cele mai bune salarii sa beneficieze salariatii care creaza si produc masini (constructia de masini-machines makers,sa), nu cei care le exploateaza sau cei care ajuta la productie(care sunt indirect productivi).Pt.noi, sub acesta prioritate, s-au realizat, inainte de "89, toate obiectivele industriale si de constructii de care beneficem si azi.

Anonim spunea...

productie vs birocratie(inclusiv de partid)(2)***
Daca reducem putin amploarea cercetarii unor evenimente recente, neproductive, imature la nivel istoric si o crestem pe cea a istoriei tehnologice recente reale a tarii noastre vom gasi raspunsuri la cum s-au realizat inainte "89, cu aceelasi tip de oameni miracole pt.ziua de azi : autostrazi, baraje, lacuri de acumulare, metrou, transfagarasan, porturi si aeroporturi, poduri peste dunare, canal dunare-marea neagra, ecluze, docuri uscate, hidro, termo centrale, fabrici, echipamente si masini, combinate chimice, siderurgice, mine de suprafata, constructii de locuinte, sistematizari de orase,agricultura, canale irigatii, sere, etc.
Toate cele de mai sus s-au facut cu o lege de salarizare cu grile echilibrate si cu multa munca organizata, care a produs productie, nu numai divertisment, publicitate, sinecuri, cabotinaj, ca in prezent.
Si atunci pe linga productie erau si: birocratie, administratii centrale si locale, invatamint, artisti, actori, pensionari, elevi, studenti, etc. care primeau salarii, burse, sa., dar birocratia era de 3 ori mai mica, la o productie industriala si agricola de cca. 5ori mai mare fata de cea de azi.
dupa 20 de ani ("Vingt ans après"), trebuie data putin foaia inapoi, sa cautam, sa vedem ce inseamna: IPCM, IPTANA,IPCF, IPROMET, IPROLAM, ICPET, ISPH, IPCF, CCSITEH, CCSITMRTU, PROIECT, IPROTIM, TCInd, ICH, Energoconstructia, Energomontaj,Eectromontaj, CCCF, ICIM, etc + fabricile, IAS-urile, etc. care produceau atunci... si cum aceasta cultura tehnologica romaneasca, adaptata, ne poate ajuta pentru ce avem de facut acum , pt. ca de 20 ani, in regie proprie romaneasca, nu s-a mai construit nici o lucrare de anvengura. altfel, nu peste mult timp, o sa apara la noi, o noua disciplina- arheologia tehnologica romana!

Unknown spunea...

Avem o problema de principiu - ce este cu adevarat reforma?. Vrem sa reformam ce din ce?. Exista doua sensuri in circulatie: sensul slab - schimbare si sensul tare - transformare. In cazul Ro. lucrurile sunt confuze pt. ca: se considera ca in 89 a avut loc o revolutie, in realitate a fost o contrarevolutie, prin revenirea sistemului la un stadiu anterior; despre Ro. se crede ca are un foarte inalt grad de coruptie - in realitate in Grecia, Israel si...SUA, proportional vorbind,coruptia este mult mai ampla; se considera ca infractionalitatea economica in Ro. este, tot proportional, una din cele mai inalte din Europa - in realitate Norvegia ne depaseste cu mult s.a.m.d. Intr-adevar insa,criminalitatea de export este o pb. fff. serioasa si se amplifica ireversibil.
Clasa politica nu poate fi reformata decat prin schimbarea sistemului - cu unul autoritarist, ceea ce insa nu este acceptabil de catre natiunea romana; poporul insusi nu poate fi reformat. Ar fi solutia despartirii amiabile de tip Ceho - Slovac, care poate fi avuta in vedere pentru Transilvania, in raport cu Moldovalahia, fapt care ar avea ca efect posibil o imbunatatire semnificativa a eficientei sistemelor de gestiune politico-economica in cadrul noilor teritorii create (macar in Transilvania!!)

Anonim spunea...

feedback negativ = reactie negativa

N-am citit chiar tot dar propozitia "Rolul de regulator al fenomenelor dintr-o societate este Statul." este clar falsa. Ar fi adevarata daca Romania ar continua sa fie o tara comunista.

Intr-o societate libera rolul regulator este indeplinit de fiecare din membrii societatii. Fiecare, acolo unde este, trebuie sa-si faca treaba. Atat.

Anonim spunea...

coruptia endemica de sistem***
nu cumva prin : loby,comision, sponsorizare, inclusiv partide politice(niste asociatii private,care lupta,prin anumite reguli consemnate in legea electorala,pt. a lua puterea publica in stat) ,sistemul de democratie capitalista nu poate fi conceput lipsit de autocoruptie de sistem endemica?....
pt.aceasta e destul sa privim la tarile cu acest sistem si sa vedem, ei, cum se lupta cu coruptia endemica de sistem? pe linga dificultatea demonstrarii juridice a coruptiei,poate aceasta sa fie cauza reducerii,in aceste tari,a pedepselor juridice pe coruptie,deoarece sistemul politic o are intrinsec la baza sa si este practic imposibila eradicarea ei totale.
in afara de actiunile aratate generic mai sus,sa ne gindim la ceva concret: alegerile "se cumpara" cu: publicitate,cadouri,bani,sponsorizari,vinzari de voturi,minciuni electorale,sa-pacate originare primordiale ale ciclului democratic.asadar vom putea scapa vreodata de coruptie,cind ea sta la baza sistemului democratic capitalist?raspuns:nu,o putem doar limita.restul,e politicianism ieftin si demagogie.legea coruptiei este analoaga legii entropiei.astfel,in general,intr-un sistem termodinamic izolat entropia creste,pina la "moartea termica a universului"(cand toate elementele lui si-ar egala temperaturile,nemaiexistand diferente de temperatura-energie),arata savantul fizician german r.clausius,care a introdus notiunea de entropie in anul 1865. .n.wienner, arata ca, desi, cresterea entropiei este adevarata,aceasta se face numai in medie,avind un caracter statistic si sunt posibile abateri locale de la legea entropiei,adica reducerea locala a entropiei si prin urmare cresterea ordinii (informatiei),evitand "moartea termica a universului".astfel de rationamente, ne dau palide sperante, in privinta eradicarii totale a coruptiei dintr-un sistem democratic capitalist.lupta impotriva coruptiei trebuie sa existe organizat,sa fie permanenta,dar de aici pana la transformarea ei intr-o marota politica denota lipsa de cultura multilaterala, politicianism si demagogie.

Anonim spunea...

reformarea romaniei este apanajul tinerilor. asa cum se anticipa,e necesara formarea unui partid al lor. intrarea trebuie insa, bine monitorizata. altfel partidul va fi confis de fostii zelosi pcr-isti, securisti, deveniti politicieni,prosperi oam de af, influienti. rezult ar fi cel actual al rev. confiscate.personal am incredere in tineri. domnul cu ei.

Marius Delaepicentru spunea...

Corect observat mecanismul. Acomodarea cu sistemul este sinucigaşă. Dacă nu devenim o naţiune de "inadaptaţi", viitorul va fi unul sumbru. Cel de populaţie hobbesiană. Locuiesc la 10.000 de kilometri de România. Supus unui abuz administrativ, culmea, de către autorităţile române, pe teritoriu străin, am intrat în conflict cu statul. În două luni am bombardat Avocatul Poporului cu 4 (spre 5) sesizări pe teme diverse, şi sfătuiesc pe oricine să facă acelaşi lucru, deîndată ce suferă, sau descoperă o nedreptate. Am constatat cu surprindere că AvP chiar munceşte. Nu întotdeauna aşa cum aş vrea, dar se vede că se străduie. Ajutaţi-l să-şi descopere rolul. Succes!

Cristian Orgonas spunea...

cine are puterea de a schimba Romania? Noi!. Restul sunt detalii

Anonim spunea...

Marile schimbari trebuie facute prin referendum.Chiar si alegerile prezidentiale daca vor fi insotite de un referendum cu o tama serioasa
vo atrage mai multi votanti:ce e mai bine sistemul bicameral ori cel
unicameral,introducerea buletinelor
cu microcipuri ori nu etc.

Anonim spunea...

"regulatorul de viteza Watt"(1),
s-a utilizat prima data la masini termice ca: locomotive,locomobile,vapoare,sa.o descriere in termenii teoriei sistemelor vezi http://www.riccati.pub.ro/teaching/ts1/TSI-cap1.pdf si cartile lui Norbert Wienner "cibernetics", sa. Cibernetica este diciplina
care studiază comunicaţiile şi controlul între diferitele subsisteme constituind un organism viu sau o maşină construită de om.
la noi, la romani, un percursor al ciberneticii a fost Stefan Odobleja cu a lui psihologie
consonantista.
* *
feedback=conexiune inversa.
•conexiunea inversa negativa,la regulatorul watt,este realizata de catre tija de inchidere treptata si ramanere, la deschiderea necesara vitezei impuse(cand aceasta devine egala cu viteza reala), al ventilului de alimentare al motorului termic(cilindru cu piston sau turbina)pe masura ce viteza reala devine egala cu cea impusa .
•conexiunea inversa pozitiva, se realizeaza cind de exemplu: de la 0, operatorul impinge parghia
de comanda a regulatorului spre viteza impusa( sa zicem 10%viteza nominala).aceasta este o conexiune inversa pozitiva deoarece, daca n-ar fi reactia negativa a regulatorului,ar duce la o crestere necontrolata a vitezei reale si deci instabilitatea sistemului.
modelul prezentat de catre gazda, este un sistem de stabilizare , a unei singure viteze nereglabile si arata rolul existentei sau inexistentei conexiunii inverse a regulatorului watt si daca aceasta functioneaza corect.
in cazul intreruperii conexiunii inverse negative de viteza,eroarea de viteza=(viteza impusa-viteza reala) ramane <>0 permanent tinand incontinuu ventilul de alimentare deschis la maxim, si in lipsa altor dispozitive de protectie si siguranta: releu de viteza si supapa de siguranta, roata se poate ambala necontrolat,cilindru cu piston sau turbina, distrugandu-se.
reactie pozitiva,cu consecintele de mai sus, se intimpla daca la regulator nu se face scaderea
(viteza impusa-viteza reala)=eroarea de viteza, ci din greseala adunarea vitezelor.
de aici se observa rolul existentei si in societate a conexiunilor inverse negative
stabilizante de autoreglaj: munca,pretul,contractul,proprietatea,legea,dorul,piata(cererea si
oferta),salariul,dragostea,casatoria, familia,firma cu shema ei
organizationala,poprul,localitatile,tara,sa.
dar, si a conexiunilor inverse pozitive de genul celor de comanda: manageriale,productia,lacomia
afaceristilor pe care se bazeaza progresul sistemului capitalist,investitiile,spiritul sportiv si aventurier, pe care se bazeaza descoperirile stiintifice,geografice,spatiale,sa.

Anonim spunea...

"regulatorul de viteza Watt"(2),
teoreticienii politici,vor acuza de reductionism(mecanicism), asemanarea functionarii statului
cu regulatorul de viteza watt, dar ei poate nu stiu ca orice schema,principiu bun, mareste
ordinea(dordine/dt), scazand entropia si marind informatia.
in plus,unii care cunosc teoria sistemelor,vor spune ca modelul deterministic (unde cauza este
intodeauna inaintea efectului) liniar cu parametrii concentrati pe baza de regulator watt este
specific numai sistemelor politice de comanda(tip militar),cum au ramas,sub armate de ocupatie,
tarile din est dupa ww2, in razboiul rece.
ori,sistemul real contine si piata care lucreaza preponderent cu marimi aleatoare,
fuzzy(vagi),discrete, neliniare,cu parametrii distribuiti,cu timp mort,operatori humani,masini,mediul ambiant,etc.
aceasta complexitate, poate genera spontan fie feedbackuri negative,fiind vorba atunci de
autostabilizare(autoreglaj), fie feedbackuri pozitive de ambalare si instabilitate, cu tendinte
de distrugerea sistemului.
dar,stabilitatea sistemului complex mare, nu se poate baza numai pe intamplari fericite cu
bucle spontane de autoreglaj.de aceea avem stat,constitutie,legi, guvern,administratie.sa
intervina unde,cand si cat este nevoie.altfel,entropia si haosul cresc,ducand la fenomene de
pierdere a orientarii si disolutia organelor statului,exact ca in exemplu de mai sus cand dispare
conexiunea inversa negativa stabilizanta a vitezei sau in cazul nostru aceeasi conexiune inversa negativa stabilizanta a statului.
sunt tari care si-au construit modele economice si sociale pe care urmaresc in timp real
functionarea societatii lor si a statului, asa numita e-guvernare a societatii informationale,
care si la noi este un deziderat.
pt a ajunge la acest deziderat, nu ar trebui sa avanseze ca si conducatori,inclusiv politici,
decat oameni superpregatiti, care sa inteleaga macar regulatorul lui watt,teoria sistemelor
mari,legea entropiei,samd.
vremea romantica a poetilor si filozofilor puri,bazati doar pe intuitie, a trecut.
este vremea inginerilor de management sistem economic,social, guvernamental,etc, bazati pe
toate cuceririle stiintei si tehnicii..

Logosfera spunea...

Indiferent de ideologia politica si economica (comunista, capitalista, libertariana etc) regulatorul ultim trebuie sa fie poporul. Dar daca acesta este "educat" sa renunte la acest drept tot ce putem spera este ca motorul cu aburi (sau mamaliga, dupa caz) sa explodeze.

Anonim spunea...

dle Selaru, va rog sa/mi dati o adresa de mail.
adresa mea este tr2daby2yahoo.com

va multumesc
dumitru badita