Pe 21 mai apărea acest articol scris de Bogdan Glăvan. Jumătate din previziuni s-au îndeplinit. Cealaltă jumătate, cea cu pierderea ultimei brume de eficienţă în sectorul bugetar o s-o trăim după aplicare.
"Legea salarizării unice este soluţia cu care guvernul încearcă să împace diferitele categorii profesionale unite sub pălăria bugetului public. Este considerată soluţia supremă care va pune capăt pretenţiilor nesfârşite ale profesorilor, medicilor, poliţiştilor etc. Dar cum de am ajuns aici?
Totul începe de la convingerea majorităţii că iniţiativa privată nu poate furniza satisfăcător anumite bunuri – aşa-zisele bunuri publice. Aceasta este o idee foarte dubioasă – în ciuda faptului că unii economişti, precum J. Stiglitz, au devenit „notorious” (altiminteri nu pot să le spun) până la Nobel filozofând pe marginea ei. Dar să trecem peste. Să zicem că educaţia sau securitatea nu o putem cumpăra pe piaţă, precum pâinea sau maşina. Să acceptăm arguendo că aceste bunuri pot fi oferite doar în mod colectiv, de către autoritatea publică.
Aşa stând lucrurile, situaţia nu este tocmai roz. Pentru că există felurite bunuri publice, drept pentru care există o varietate de categorii funcţionăreşti ocupate cu furnizarea lor. Iar aceste grupuri sunt inegale – ca număr, forţă, abilităţi intelectuale ş.a.m.d. Grupurile acestea – de interese, le putem spune fără să ne ruşinăm – urmăresc să prospere, ca de altfel toată lumea. Şi principala pârghie pe care o au la dispoziţie este negocierea cu guvernul pentru stabilirea salariilor. Acum, autoritatea politică nu este nici ea indiferentă la varietatea grupurilor de interese: unele aduc voturi mai multe decât altele. Aşa încât, în urma negocierilor colective rezultă o structură a salariilor. Cei cu mai multă putere de influenţă câştigă în raport cu ceilalţi. Iar teoria economică ne explică şi de ce, de exemplu, sindicatul Metrorex a obţinut întotdeauna sporuri de venit mai mari decât sindicatul profesorilor (primul este un grup relativ restrâns numeric, unde posibilitatea de „free-riding” este redusă, şi deţine/oferă o resursă/serviciu „cheie”).
Inegalitatea de tratament salarial care rezultă nu este însă acceptabilă la infinit de restul colectivităţii. Şi uite aşa apare o competiţie prin care fiecare încearcă să-şi adjudece o porţie cât mai mare din cazanul comun. Scandalurile, grevele şi abuzurile salariale se succed până devin şocante. Aşa am ajuns unde suntem astăzi.
Din păcate, ca soluţie la raritatea resurselor bugetare, politicienii au ajuns la concluzia că problema poate fi rezolvată prin raţionalizarea – în sens comunist, însemnând planificarea – salariilor. La fel cum în alte vremuri, când ansamblul resurselor era controlat centralizat, planificarea şi distribuirea de raţii (de alimente – populaţiei, de materii prime – industriei) devenise regula de alocare în economie. Din păcate, spun iar, impunerea unei grile de salarizare unice nu va rezolva neînţelegerile sociale. Acest lucru este oricum vizibil deja din declaraţiile ofticate ale unor sindicalişti care se simt neîndreptăţiţi. Mai mult, va agrava ineficienţa sistemului, deoarece „îngheaţă” practic valoarea relativă a salariilor din diversele sectoare. În economia de piaţă, preţurilor (deci şi veniturile) fluctuează continuu, reflectând schimbările survenite în preferinţele consumatorilor, disponibilitatea resurselor şi calitatea tehnologiei. Schimbarea preturilor relative este un fenomen direct asociat cu procesul de funcţionare al pieţei. Nu putem vorbi de economie de piaţă dacă se stabileşte a priori că un automobil valorează cât 100 de biciclete; sau că unui mecanic auto i se cuvine de 10,57 ori mai mult decât unui paznic de noapte.
Legea salarizării unice este o lege socialistă. Nu doar că nu are nimic de-a face cu justiţia socială (nimic mai mult decât are celebrul dicton „Să se dea câte una la fiecare, ca să ajungă la toată lumea!”), dar va promova ineficienţa pe noi culmi şi mai înalte. Gândiţi-vă doar ce s-ar fi întâmplat dacă am fi avut o asemenea lege la începutul anilor 1990. Dacă raportul dintre salariul unui inginer, cel al unui jurist şi cel al unui economist ar fi fost ferm stabilit. Falimentul “producţiei de ingineri” şi “boom-ul economiştilor şi juriştilor” – fenomen benefic rezultat din funcţionarea pieţei, care a decis că anumite calificări nu mai sunt căutate, fiind nevoie în schimb de altele – ar fi fost în bună măsură distorsionat.
Care ar fi cea mai bună soluţie?
Este clar că deciziile colective sunt îmbibate cu ineficienţă şi injustiţie. Reforma trebuie făcută în două direcţii: pe de o parte, privatizarea cât mai multor servicii publice şi, pe de altă parte, dezagregarea producţiei de bunuri publice la un nivel cât mai apropiat de cel al consumatorului final. Această a doua soluţie nu reprezintă altceva decât descentralizarea despre care se tot vorbeşte în ultima vreme, dar care probabil nu se va realiza. Descentralizarea profundă şi autonomia financiară (cât mai deplină) a colectivităţilor locale (cât mai strict delimitate) ar aduce rezultate de 100 de ori mai bune decât echitatea prin uniformizare la nivel naţional. De pildă, conform legii salarizării unice propuse de guvernanţi, poliţistul, medicul şi profesorul vor avea acelaşi salariu indiferent daca îşi exercită slujba în Bucureşti sau la Caracal. De ce este acest lucru just nu ni se explică. Nici politicienii nici sindicaliştii nu au interesul să o facă. Prin urmare, dacă dorim mai multă echitate şi eficienţă, trebuie să le luăm acestor oameni capacitatea de a ne impune propria lor viziune, limitată la atingerea unor obiective personale meschine."
PS Regulile comentariilor sunt aici, încălcarea lor se pedepseşte cu ştergerea fără avertisment.
luni, 31 august 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
7 comentarii:
Pot sa vin si cu o speta, nu stiu cat de realista este, dar...poate fi imbunatatita.
Sa luam exemplul unui inginer IT care lucreaza ca functionar intr-o institutie din administratia publica. Prin lege el are salariul X. Daca piata IT cunoaste un "avant" in ceea ce inseamna evolutia economica si salariile atunci acel inginer va simti nevoia sa plece la un salariu mai mare , iar in locul lui va veni altul mai slab pregatit ce accepta salariul din sistemul public sau, mai rau, nu va mai veni nimeni pentru ca beneficiile sunt nesatisfacatoare.
Cum poate statul sa faca fata unei asemenea situatii? Dar daca mai multe domenii intra sub incidenta ipotezei specificate mai sus?
Face derogari, exceptii de la lege. Se va ajunge din nou in situatia din prezent.
Raspuns pentru Anonim @ 31.08.2009 / 10:36
Nu lucrez in domeniul IT la o institutie publica. Parerea mea este ca niciodata sectorul de stat n-a avut parte de cei mai buni IT-isti, lucru care ma indoiesc ca se va schimba prea curand. Daca va deveni vizibil la nivelele competente faptul ca IT-ul angajat nu face fata eficient sarcinilor, probabil ca se va modifica regula universala de salarizare, n-ar trebui sa fie un capat de tara. Ori se va intampla alt lucru: anumite activitati care nu cer competente specifice vor fi externalizate, cum dealtfel se si intampla uneori.
Dar una e sa se tolereze discrepante astronomice intre diverse categorii socio-profesionale, si alta e sa se faca schimbarea pozitiei in grila a salarizarii functiei X, in mod transparent. Mi se pare la fel de daunator ca functionarul X de la ministerul comunicatiilor, cu competentele specifice locului de munca a,b,c sa fie mai prost sau mai bine platit decat functionarul Y, de la ministerul justitiei, angajat tot pentru competentele a,b si c, doar pentru ca ministerul are alta arie de acoperire si stress mai mare (oare?).
Perfect de acord cu amendamente.
1.legea din ce se observa nu are ca scop uniformizarea salariilor pe domenii, ci la nivelul administratiei publice. Adica, sa revin cu exempolul de dianinte (poate nu e cel mai bun exemplu), de ce un specialist pe un domeniu nu poate avea salariul mai mare decat nu stiu ce sefulet din alt domeniu, doar pentru ca trebuie sa existe o ierarahie
2. Un specialist sa zicem IT de la agricultura (care intretine 100 de calculatoare si 2 servere)nu se poate compara cu altul care are in responsabilitate un sistem informatic complex. Ala mai bine se duce pe acelasi salariu la agricultura ca e mai putin de munca si responsabilitati mai putine.
@10:36
de ce nu iei in calcul si situatia actuala: criza,scaderea pib-ului,etc. in acest caz,patronul privat,pastreaza deocamdata un operator IT istet si se dispenseaza de ing IT,care ajunge somer, iar,conf.rationamentului dtale incomplet, patronul stat pastreaza ing IT in serviciu. deci,in acest caz cine e castigat? ing IT de la stat.
**concluzie: exista un echilibru intre castig si risc. vrei castig mare, ai risc mare(privat). te multumesti cu un castig mediu, ai un risc mediu(stat)-poate,in acest caz,iti dai un doctorat, un mba,sa-ai nevoie de liniste,samd.
Nu am zis ca nu este necesara o restructurare prin concedieri masive in aparatul de stat super incarcat si super birocratizat, ci ma refer strict la cei ce vor ramane in sistem.
O reasezare a salariilor e absolut binevenita (sunt extreme mari), dar pentru a avea un sistem bugetar eficient (oameni mai putini si de calitate; nu asta e sensul reformei? nu asta ne dorim cu totii?) nu trebuie sa gandim ca si in comunism (egalitate totala).
NU putem avea pretentii sa fim serviti la ghiseu cu zambetul pe buze (vorba vine, ca aparatul de stat nu inseamna doar ghiseu)si sa fie platiti insuficient.
Legea nu e facuta pentru situatia actuala ci pentru situatii viitoare. Chiar initiatorii au spus ca prevederile se vor aplica in timp si ca va intra in vigoare defintiv undeva in jurul lui 2015.
Nu vorbim de situatia de criza actuala.
Eu imi puneam problema ce se va intampla in situatia inversa pe crestere economica, cand nivelul salarizarii va fi limitat printr-o lege care nu mai e in acord cu piata.
@14:39
r: dupa ce sistemul bugetar e echilibrat,cheltuielile cu salariile cresc(scad) functie de productivitatea muncii/tara, astfel ca sa ramana la un procent de cca.5% din pib.
@anonim @ 14:39, 31.aug:
"oameni mai putini si de calitate; nu asta e sensul reformei? nu asta ne dorim cu totii?"
Ei bine, abia astept sa apuc ziua in care in sistemul de stat n-o sa mai avem din X angajati la locul de munca 'Cutare' urmatoarea repartizare:
1 x X/6 blocat, pentru potentiale pile/spagi
2 x X/6 ocupate de cativa pilosi si de cativa spagari
2 x X/6 ocupate de shefi care in general pierd vremea
1 x X/6 ocupat de omul care face treaba intregului departament.
Tinand cont ca molima penetreaza si in sistemul privat... presupun ca e destul de greu sa scapi de ea de la stat.
Trimiteți un comentariu