Ultima estimare a PIB din 2009 este de 497,3 miliarde RON.
Conform ultimei rectificări bugetare veniturile Statului în 2009 sunt de 157,2 miliarde RON iar cheltuielile sunt de 193,7 miliarde RON. Adică sunt peste 23 de procente din venituri cheltuite în plus.
Cheltuielile salariale actuale sunt de 9 procente din PIB, aproape 45 de miliarde RON, adică peste 23 de procente din cheltuieli sau peste 28,5 procente din venituri.
Ăsta e cadrul general.
Dacă sunt 5000 de judecători, cu un salariu brut de 10000 de RON pe lună, totalul salariilor pentru judecători este de 600 de milioane de RON pe an. Adică 1,33 procente din fondul actual de salarii din Buget. Raportat la venituri suma salariilor judecătorilor este de aproape 0,4 procente iar raportate la cheltuieli de 0.3 procente.
Sunt 1,4 milioane de bugetari. Numărul judecătorilor este de 0.35 procente din totalul bugetarilor. Asta înseamnă că judecătorii, în cazul în care media lunară este de 10000 RON, ceea ce este o exagerare evidentă, ar avea de aproape 4 ori media generală a salariilor bugetarilor. E mult, e puţin?
Concluziile le trageţi voi pentru că via a vis de acest subiect nu prea ştiu ce să cred. Dar e oarecum normal să ne uităm la salariile parlamentarilor şi cele din executiv. Să nu-mi aduceţi ca argument calitatea Justiţiei că vă aduc aminte de eficienţa Parlamentului sau de buna guvernare, de nivelul analfabetismului funcţional sau mortalitatea infantilă. Calitatea nu este un argument pentru că nu avem criterii obiective de măsurare care să treacă peste limitele unui domeniu.
Singurul criteriu care ne rămâne, şi acesta subiectiv, e importanţa socială a muncii. Mai putem apela la statele în care există o lege a salarizării unice şi să vedem acolo procentele. Dar asta trebuia să o facă Guvernul când a făcut studiile de impact, n-a făcut, când a negociat, n-a negociat, când a făcut Bugetul şi aşa mai departe. Cu mult înainte de a-şi asuma răspunderea.
PS Regulile comentariilor sunt aici, încălcarea lor se pedepseşte cu ştergerea fără avertisment.
vineri, 4 septembrie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
17 comentarii:
Sunteti in eroare. Potrivit datelor oficiale, disponibile pe site-ul C.S.M., la judecatorii exista un numar de 2168 posturi, din care 303 vacante, la tribunale 1439 posturi, din care 109 vacante, la curtile de apel 758 posturi, din care 35 vacante, iar la I.C.C.J. 121 posturi, din care 5 vacante.
Tinand seama ca, in functie de vechime, un judecator de judecatorie are intre 2000 si 3000 lei, unul de tribunal intre 4000 si 5000 lei, unul de curte cam 6000 lei (ma refer la net), iar salarii de 10.000 lei exista doar la I.C.C.J., eroarea dvs. este evidenta.
Nu va alaturati celor care intoxica si dezinformeaza, fiti obiectiv.
Dan,
Adica e normal sa platesti cuiva niste sume exorbitante doar pentru ca munca lui e "social-importanta"? Daca eu angajez un director prost la mine in firma, trebuie sa-l platesc bine doar pentru ca are o pozitie importanta? Si macar de directorul prost pot scapa dandu-l afara. Cu judecatorii cred ca e putin mai complicat. Eu oricum cred ca judecatorilor nostri poti sa le dai si salariul unuia de la USSC, ca tot corupti si prost pregatiti vor ramane (cel putin o buna parte). Iar faptul ca aia din guvern si parlament isi aranjeaza niste salarii nesimtite nu poate constitui un argument. Nici ei nu le merita!
@Anonim
Nu prea ai inteles ideea.
Nimeni nu dezinformeaza si nimeni nu intoxica. Aceste calcule sunt facute la sume exorbitante care nu exista in realitate, tocmai pentru a demonstra ca efortul bugetar nu e fff mare.
Lipseste vointa politica de a face acest sistem sa mearga.
Dar, cel mai simplu mod de a tine sub control un sistem e sa-l subfinantezi (exemple se pot da destule din ultimii 20ani in Romanica).
Si eu sunt convins ca sunt MULTI care vor sa tina sub control Justita in Romania.
Vad ca se discuta numai despre salarii.
Nimic despre sporuri, nimic despre pensii... Asta nu este dezinformare?
Tot apare in talk-show-uri chestia ca judecatorii au sute de dosare in fiecare sedinta si practic n-au cum sa le stie bine pe fiecare si d-aia dau solutii proaste.
Asta e bulshit ca sa dea impresia de foc continuu. Au simultan sute de dosare dar ele sunt mereu aceleasi, din cand in cand mai intra unu' si mai ies doua. Daca dupa zeci si sute de sedinte de judecata nu-ti intra-n cap spetele respective, chiar o suta fiind, se cheama ca nu te duce capul si mai bine joci fotbal. Nu te obliga nimeni la munci intelectuale perverse.
Dorin
calculul dv este corect si pertinent, si mi se pare inutil sa insist asupra lui. intr-adevar, nu din cauza a catorva mii de judecatori saraceste bugetul. problema este alta, cel putin din punctul meu de vedere: nu mi se pare corect sa legam calitatea muncii de remuneratie, precum o functie matematica de ex. nu mi se pare inspirata, dpdv al deontologiei profesionale, argumentatia "castig (prea) putin, deci hai sa nu-mi fac treaba bine", argumentatie intalnite in special in randul medicilor si magistratilor. consider ca acestia stiau de la bun inceput in ce consta munca lor in cadrul sistemului romanesc, cum va fi rasplatita si ce calitati - umane si profesionale - se cer pentru a o desfasura in mod onest si profesionist. ca medic/judecator/profesor sunt dator - prin statut, vocatie (care exista, teoretic), etica personala - sa-mi fac meseria cat se poate de bine. conform logicii salarizarii, in Republica Moldova judecatorii ar trebui sa judece doar cazurile de divort, dupa cat de prost sunt platiti. este doar o opinie personala, fara pretentii de obiectivism
Poate fi judecatorul judecatorilor,
nu poate avea mai mult ca un medic
chirurg.Trebuie schimbata constitu
tia sa ramna doar doua puteri in stat:cea executiva si cea legislati
va,printr-un referendum.
Nu se poate elimina Justitia decat daca renuntam la democratie.
O idee: de ce nu s-ar liberaliza intr-un fel profesia de judecator. De exemplu, in cazul de acum, sa se aduca judecatori din tarile vecine sau din tari care au experienta mare pe anumite domenii (Italia pt. dosare de coruptie la nivel inalt etc.). Cam ca si circulatia arbitrilor in fotbal.
Dorin
pt dorin: pentru ca regulile fotbalului sunt aceleasi pentru tot. codurile, civil si penal, nu
Salut!
Vrei sa facem schimb de link-uri? Daca esti de acord atunci lasa-mi un comment in care sa imi spui cum vrei sa te trec in blogroll. Pe mine poti sa ma treci Achilianu
sanatate...
Şi totuşi, singurul criteriu care se aplică este numărul de persoane dintr-un sector. Dacă sunt puţini (ex. justiţie) primesc salarii mari, fiindcă nu încarcă prea mult fondul de salarii; dacă sunt mulţi (ex. învăţământ) primesc salarii mici fiindcă fondul "se resimte".
@Dorin
Nu se liberalizeaza pentru ca legile difera foarte mult de la o tara la alta.
In Romanica difera enorm, de aici si multele condamnari la CEDO.
Cand va fi o singura legislatie in UE, atunci se va liberaliza si aceasta profesie.
@Anonim
"Trebuie schimbata constitu
tia sa ramna doar doua puteri in stat:cea executiva si cea legislati
va,printr-un referendum"
O mai mare tampenie nu cred c-ar putea debita nici...Ceausescu.
@camilstoenescu
Nu sunt magistrat, dar intamplator stiu FOARTE bine problemele de acolo.
Intr-adevar, magistratii stiau cand au ales acest drum privilegiile, privatiunile si indatoririle lor.
Legea unica de salarizare le scade veniturile (deci nu mai e ceea ce stiau ei), multe posturi nu sunt ocupate si deci cei care lucreaza au foarte multe dosare (nici pe asta n-o stiau asa), conditiile de munca sunt infecte in multe cazuri (6-7 judecatori intr-un birou, fara aer conditionat, o imprimanta care se strica de 2-3 ori pe zi, factura la curent mereu restanta...etc).
Dupa cum vezi multe nu sunt cum stiau ei atunci cand au ales profesia.
@anonim
"Au simultan sute de dosare dar ele sunt mereu aceleasi, din cand in cand mai intra unu'..."
Nu stii despre ce vorbesti.
@anonimul ""Au simultan sute de dosare dar ele sunt mereu aceleasi, din cand in cand mai intra unu'..."
Nu stii despre ce vorbesti."
Din pacate chiar stiu despre ce vorbesc. Privesc intr-adevar problema prin prisma unui avocat in familie, care de asemenea are (nu sute dar) zeci de dosare simultan, pe care insa le cunoaste foarte bine si nu se plange. Ba chiar doreste sa fie cat mai multe, sute si mii daca s-ar putea!
Mi s-a raspuns ca legislatia e prea diferita intre tari. Este dar asta se compenseaza usor. Sa zicem ca un judecator s-ar specializa pe legislatia statelor saxone, altul pe cele slave, latine etc. Cunoscand principiile de drept, cu codurile la indemana si exersand in special pe diferente intre legislatiile implicate e fezabila liberalizarea profesiei de judecator. Insa pastrarea privilegiilor e covarsitoare pt. ca asa ceva sa devina vreodata realitate.
Dorin
Iata in linii mari organizarea magistraturii in Franta :
Magistratul este un functionar de justitie (nota mea - deci magistratul este tratat ca bugetar, prin consecinta ar trebui sa intre pe grila unica de salarizare) care garanteaza regulile institutionale. Se face o dinstinctie fundamentala intre magistratii de la curte – adica judecatorii – care sint independenti de putere si magistratii de la parchet, procurorii, care reprezinta societatea si fac in asa fel ca legea sa fie aplicata (nota mea - in RO asta lasa de dorit pentru ca procurorii sint si ei considerati magistrati independenti ceea ce este aberant).
Activitatile Judecatorilor
Ei aplica legea si spun dreptul. Posturile ocupate sint in functie de afacerile pe care le trateaza, civile sau penale. Exista judecatori : de mare instanta (conflicte intre particulari), de instanta (afaceri inferioare anumitor sume – contraventii, datorii, chirie neplatita etc), de afaceri familiale, de instructie (decide de punerea sub urmarire penala/NUP), de libertati si de detentie (decide de libertatea acuzatului), de aplicare a pedepselor (decide ce pedepse se aplica dupa proces), de copii (judeca delicventa minorilor). In orice caz, judecatorul pronunta verdictul numai dupa ce asculta ambele parti. Singur judecatorul aplica sanctiunile. Judecatorii sint independenti si inamovibili.
Activitatile procurorilor
Mult mai putin numerosi decat judecatorii – procurorii republicii sau substitutii – sint aparatorii ordinei publice. Ei primesc plangeri si au o misiune dubla : sa decida de oportunitatea unei plangeri impotriva cuiva si sa ceara o pedeapsa in fata unui tribunal in timpul unui proces. Procurorul nu are rolul de judecator ci de a acuzator. In amont, el dirijeaza ancheta de politie si controleaza arestul preventiv. Procuratura se afla sub autoritatea directa a minstrului justitiei. Acesta din urma este abilitat sa-i dea instructiuni relative la aplicarea politicii penale a guvernului.
Salarii/venituri
In medie un magistrat are un salariu net situat intre 2600 si 4600 de euro in functie de vechime. La salariu se adauga o prima anuala de 16000 de euro.
Comparatie cu un profesor de universitate
Profesor de universitate
Profesorii de universitate si conferentiarii au un statut de profesor-cercetator. Activitatea lor principala consta in a face cercetare stiintifica, in mod personal si prin incadrarea si conducerea unei echipe de cercetare. Ei au ca misiune si predarea de cursuri si indrumarea studentilor.
Salarii/venituri
In debut de cariera, salariul brut este de 2100 de euro si la sfarsit de cariera de 4200 de euro.
O mica rectificare: salariul profesorilor este tot net.
@Dorin
Mai Dorine, tu chiar nu stii ce vorbesti.
Ce treaba au dosarele avocatului cu dosarele magistratului?
Avocatul nu e magistrat, nu despre el se vorbeste aici.
Ce bine-ar fi daca si-ar da cu parerea cei care intr-adevar au ceva de spus.
Am un magistrat in familie si STIU ce vorbesc.
Intra in sedinta cu 150-160 de dosare. Si iti spun SIGUR ca sunt MAXIM 30 pe care le-a mai vazut.
Trimiteți un comentariu