Domnul Bogdan Glăvan, profesor de economie, face o analiză economică a fenomenului moaştelor din România.
"Am văzut astăzi cu ochii mei aglomeraţia de pe Dealul Mitropoliei. Cu ochi de economist, vreau să zic, şi mă grăbesc să vă transmit impresii.
Avem de-a face clar cu o problemă economică. Ori de câte ori cantitatea cerută depăşeşte cantitatea oferită, apare îmbulzeala. Nici nu este de mirare, acolo unde preţul este zero, aşa cum este în cazul moaştelor. Conform manualului de economie, pe termen scurt, există două soluţii:
1. Soluţia “de piaţă”, presupune creşterea preţului, astfel încât accesul la bunul respectiv să fie restricţionat strict la cei care doresc să plătească pentru a-l avea. În cazul nostru, ar trebui pus un preţ pe vizitarea moaştelor
2. Soluţia „administrativă”, presupune raţionalizarea consumului, după principiul „să se dea câte una ca să ajungă la fiecare”. Concret, în ceea ce priveşte moaştele, raţionalizarea poate lua una din următoarele forme:
• limitarea timpului de vizitare (maxim două închinăciuni per capita)
• limitarea celor care le pot vizita (interzis minorilor şi celor peste 99 de ani; un singur membru de familie; interzis celor fără studii teologice; acces nelimitat din doi în doi ani – în anii cu soţ, femeile, în anii fără soţ, bărbaţii ş.a.m.d.)
• descurajarea cererii prin stabilirea diferenţiată a impozitului pe venit în funcţie de frecvenţa cu care indivizii vizitează moaştele, etc.
Pe termen lung, echilibrarea pieţei se poate realiza doar prin creşterea producţiei. Propun astfel să fie luate în calcul, următoarele măsuri care ar duce la creşterea cantităţii oferite de moaşte: extinderea perioadei de vizitare a moaştelor la durata întregului an, inventarea unor moaşte noi (nu vi se pare că, vorba aia, în secolul cunoaşterii, religia e un domeniu în care inovaţia are de suferit?), liberalizarea importului de moaşte (să nu uităm că globalizarea este benefică!) – organ decizional: Biserica
Dincolo de dezechilibrul persistent, care trebuie eliminat cumva spre binele societăţii, analiza mai atentă arată câteva detalii interesante. Astfel, ca vag element de asemănare cu pieţele mature, avem investitori instituţionali – politicienii – care se detaşează de restul poporului prin faptul că vizitează moaştele în mod profesionist, pe baza unui atent calcul cost-beneficiu al cărui rezultat variază, desigur, în funcţie de faza ciclului… electoral. Marea parte a cererii este formată însă din investitori simpli, motivaţi în acţiunea lor nu de o analiză economică serioasă, ci de simple preferinţe subiective. Acţiunea lor se caracterizează prin lipsa constituirii unui portofoliu şi comportament de turmă. Ca atare, lipsa de sofisticare a investitorilor şi eşecul de coordonare constituie elemente care definesc foarte bine eşecul pieţei în alocarea eficientă a moaştelor. Este important astfel ca statul să intervină mai activ în acest domeniu – religia şi Biserica – pentru internalizarea externalităţilor şi stabilizarea pieţei.
Aceste observaţii îşi propun doar să aducă în discuţie un subiect puţin abordat în literatură. Concluziile prezentate mai necesită verificare şi aştept cu nerăbdare rezultale cercetărilor viitoare."
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
43 de comentarii:
romanii aveau pâine si circ. românii au rămas doar cu ultima parte. poate un întreprinzător se decide să dezvolte o afacere cu moaște, cred că ar fi destul de profitabilă în contextul unui popor așa de „cucernic”
In contextul dat e de remarcat fenomenul pomenilor neautorizate, lipsa de coordonare Biserica - producatori de iahnie si forte de ordine.
pe hotnews ti-au mancat moastele din titlu.
Dupa parerea mea analiza porneste de la o ipoteza total gresita - "pretul este zero". Eu indraznesc sa fac o alta afirmatie - "Timpul costa bani". Iar de moneda asta cei prezenti la coada am impresia ca nu duc lipsa (recunosc ca evaluarea poate fi subiectiva - eu nu am vazut cu ochii mei, ci doar cu "ochii" televizorului). Poate ar trebui facut ceva in acest sens...
Oricum ar fi inceputul, solutia administrativa privind descurajarea cererii prin stabilirea diferentiata a impozitului pe venit mi se pare demna de luat in seama :-)
Din pacate nu este un fenomen economic pentru a-l analiza dpdv economic si a gasi solutii pe baza acestei analize. Este un fenomen religios unde regulile "pietei" sunt total diferite de cele din mediul economic. Astfel in mediul religios nu trebuie sa existe discriminarii datorita principiului simplu ca "toti suntem egali in fata lui dumnezeu". Astfel din punct de vedere religios nu poti interzice unui parinte sa isi aduca copilul in gloata, nu poti interzice unui batran de 80 de ani sa se aseze la o coada de 20 de ore, nu poti interzice celui care a ajuns la racla sa faca doar 2 plecaciuni in loc de 5. Deasemena religiosul fiind bazat pe donatii (cel putin in ortodoxism) nu poti pune "taxa" pe moaste.
Orice manifestare inversa va duce la proteste - si cum fenomenul religios e "in masa" la fel vor fi si protestele.
Ce poti face este: sa condamni si sa utilizezi legea "printe-minor" in cazul in care parintele si-a dus copilul in gloata - "rele tratamente aplicate monorului" etc...
iar la cei peste 80 de ani - consimtamant scris ca stiu ca pot muri in gloata...
ce se intampla la racla e "self-regulatory" adica gloata in sine isi va certa membrii care depasesc un numar "standard" de inchinaciuni.
Si ca un participant la astfel de manifestatii va zic din propria exeprienta - daca imparti gloata pe sexe - barbatii vor fi perfect ordonati - femeile se vor calca in picioare si va iesi carnagiu.
spor.
Eu vin cu o solutie mult mai simpla: accesul permanent pentru vizitarea moastelor, si nu doar 2-3 zile pe an, de sarbatoarea sfantului respectiv. Dar biserica tocmai asta doreste - imbulzeala si calcare in picioare - pentru crearea de mituri si cresterea popularizarii unor asemenea evenimente
@ Mihai - cât timp preoții ortodocși ai instituției numită BOR sunt plătiți de către stat - adică din taxe și impozite - este un fenomen cât se poate de economic. aspectul religios-mitologic mă interesează prea puțin în situația de față. fiecare e liber să creadă ce vrea. mă îndoiesc că domniilor lor preoțești fac muncă de voluntariat
mama, 77 de ani, a fost ieri acolo si a spus ca pentru ea a fost in regula si inca nu candideaza la presedentie. scoaterea moastelor si cinstirea lor tine de un canon si de niste dogme. poate o mai buna educatie ne va face mai civilizati. pina atunci ne imbulzim oriunde nu numai la sarbatorile de la biserica. romanii vor sa fie primii oriunde si nu respecta ordinea in mod normal. la metrou, la coada la piine, pe strada, oricunde. nu e problema economica, ci una educationala.
@ camilstoenescu
Intradevar biserica (nu preotii in sine - ca exista preoti ortodocsi care nu sunt platiti la stat si totusi fenomenul e acelasi) primeste bani. la Ortodocsi banii sunt din donatii.
La Catolici din cate stiu sunt stabilite cotatii fixe in pentru fiecare familie in parte si de aceea biserica nu are interes sa organizeze evenimente care sa atraga mase care cu ocazia evenimentului sa doneze.
De aceea zic este principiul. Sa stabilim cotizatii ar insemna sa incalcam unul principiile care definesc ortodoxismul. Dar daca le stabilim si reglementam modalitatea in care biserica este platita ea isi va pierde iteresul de a organiza si marketa astfel de evenimente si gloatele se vor rari si imputina.
Vor ramane totusi gloatele de ziua sfintilor in cauza cand e 100% reactia credinciosilor si decizia lor de a se duce la moaste in acea zi si nu in alta cand sigur ar fi "liber".
Pentru Mihai.
In RFG exista o taxa pentru sustinerea bisericii (catolica , protestanta , luterana , s.a.m.d.).
In Italia , tara catolicilor ,biserica plateste salar preotilor si statul plateste pensia acestora !
In plus , tot in Italia , statul da posibilitatea donarii prin declaratile de venit individuale a 0,5 % din impozitul pe venit. Aceasta donatie este facultativa si poti sa alegi destinatarul din cultele recunoscute oficial .
(Vaticanul primeste anual cam 5 miliarde de euro ).Cultul catolic are si banca oficiala in proprietate totala . Se numeste IOR (Institutul de Opere Religioase cu sediul in Vatican )
Cultul moastelor , la catolici este extrem de raspindit . Sint biserici , manastiri unde moastele sint expuse permanet cu un mare numar de credinciosi in pelegrinaj .
Am observat o necunoastere din parte multora care au postat pe acest subiect.
Moastele sunt in biserica Patriarhiei tot timpul anului, intr-un loc public, unde toti care vor sa se inchine o pot face.
Analiza (ca de altfel si unele comentarii) mi se pare un pic rautacioasa, ca si cum toate lucrurile de pe lumea asta trebuiesc supuse musai unei analize economice.Daca am fi atat de reci si analitici nu am mai face copii , ca de , sunt cheltuieli mari cu ei , nu?
Dar nu se compara nimic cu zambetul unui copil, nu-i asa?
Haideti sa nu ridiculizam totul pe lumea asta, totusi.
Am citit si eu rapid comentariile voastre dar va dau dreptate doar in cazul imbulzelii. Aici e treaba de educatie, astia suntem si pana nu ne intra disciplina in cap nu se poate face nimic. Referitor la celelalte aspecte nu mai sunt de acord. Vorbiti de banii platiti de stat preotilor, sunteti nemultumiti de asta, dar uitati de unde s-a pornit. D-l Cuza a nationalizat proprietatile manastirilor si ale parohiilor si in schimb a platit salariul preotilor din bugetul de stat. Inainte de nationalizarea din 1859 (parca?) biserica se intretinea singura. Daca masura lai Cuza a fost justa, justa ar trebui sa vi se para si aceeasi masura luata de comunisti in 1948. Referitor la problema moastelor, eu cred ca nu-i treaba de economist. Am senzatia ca articolul e o bataie de joc la adresa ortodoxiei. Daca voi sunteti sau nu ortodocsi, nu-i problema mea, dar ar trebui sa stiti macar unul dintre voi, ca acolo in racle se ascunde eternitatea. Eternitatea nu-i de vanzare, eternitatea este deasupra timpului, nu o poti cuntifica. Patiti si voi ca securistii de pe Otopeni, care prin anii '70 controlau o batranica, care primise acceptul de a o vizita pe fiica ei din America. Ei au gasit in mica valiza roasa de timp, un pachet mic, care atunci cand l-au desfacut continea un bolovan din paraul ce trecea prin fata casei ei. Bolovanul era invelit intr-un ziar al carui nume era Romania Libera (este si acum). Au sarit toti pe ea s-o intrebe de ce a luat bolovanul? De DOR maica, de DOR, a fost raspunsul batranicii. Ce sa-i faca ... nu era regulament sa interzica scoaterea din tara a bolovanilor, treaba nu putea fi cuantificata. Asa si cu voi...vreti sa cuantificati DORUL, vreti sa cuantificati CREDINTA, asta-i meteahna vestica, totul trebuie cuntificat. Vai de capusoarele voastre. Va doresc numai bine.
Comentariile nu cred ca se vor rautacioase.
Si in Romania poti sa donezi cei 2% din impozitul pe venit. in rest cat vrei si cum vrei.
Asta spuneam, ca spre deosebire de alte tari si alte biserici in romania se stabilesc anumite salarii de catre stat si restul biserica trebuie sa si le gaseasca din donatii - biserica are toate motivele sa isi maximizeze donatiile. Maximizarea donatiilor se face cel mai bine prin organizarea de evenimente care atrag multi crediciosi: hramuri, expuneri de moaste.
Intradevar moastele sunt expuse tot timpul anului - dar pt a obtine donatii mai multe biserica aduna mai multe moaste la un loc si face public ca "in cutare zi aveti ocazia unica de a ....." si lumea se strange si daca tot a venit la biserica "hai sa dau si eu un pomelnic...".
Sau daca e vorba de o singura racla - o tin mult timp cu capacul pus si anunta ca in ziua cutare o vom scoate afara si vom da capacul la o parte ca sa vedeti moastele...
Astfel de evenimente sunt intr-o anumita masura facute sa adune donatii.
Acum ca sa pledez si pentru cealalta parte - adunarea credinciosilor mai multi o data cu ocazia acestor evenimente spre deosebire de activitatea religioasa de zi cu zi are si efectul de a polariza activitatea religioasa, de a aduce la biserica si pe cei care vin mai rar, de a le aduce aminte de biserica si dumnezeu, de a le mai intari credinta, de a aduce biserica in atentia individului daca acesta uita sa mai dea atentie bisericii, de a arata omului ca nu e singurul credincios - ci ca are o multime de oameni care are aceeasi credinta si aceleasi obiceiuri ca el, ca este parte a unui grup si ca e bine sa faca la fel si pe viitor si sa isi invete si urmasii sa sa faca parte din grup si sa le dea ocazia sa isi integreze urmasii in grup prin intermediul acestor evenimente de grup.
@Mihai
Iar sunteti neinformat...capacul este desfacut tot timpul.
In legatura cu maximizare donatiilor...nu asi privi lucrurile asa de economic, sa inteleg cand va sarbatoriti data nasterii de fapt va stabiliti un target de cadouri, doriti o maximizare a cadourilor sau , pur si simplu, e un prilej de a va intalni cu prietenii, de a va bucura cu ei?
Totusi sa nu uitam ca Biserica Ortodoxa este donatorul cel mai important de la noi, lucru care nu este niciodata mentionat.
http://www.patriarhia.ro/ro/opera_social_filantropica/biroul_pentru_asistenta_social_filantropica_1.html
Trebuie sa fim si putin obiectivi dincolo de parerea noastra despre un lucru sau subiectul respectiv
Cu stima,
Marian
Nu glumiti, cu "inventarea de noi moaste", ca vine MINTENASH si aia - si-asa s-au "inventat" o gramada de "sfinti" dubiosi noi (un exemplu fiind Stefan cel Mare)!
In privinta "motivului inghesuielii": ii dau 100%dreptate lui "un gog"
Pentru domnii Selaru si Glavan:
"O babă murdară pe picioare, care stă în faţa icoanei Maicii Domnului în biserică, faţă de un laureat al premiului Nobel ateu - baba e om, iar laureatul premiului Nobel e dihor. Eu când discut cu un ateu e ca şi cum aş discuta cu uşa. Intre un credincios şi un necredincios nu există nicio legătură. Ăla e mort, sufleteşte mort, iar celălalt e viu şi între un viu şi un mort nu există nicio legătură... Ateii s-au născut, dar s-au născut degeaba... "
Nimic nu e gratis, nici macar privitul moastelor. Ai de cumparat cel putin biletul de tren sau tramvai, nu mai spun de lumanari, acatiste,iconite, etc. BOR este cred cel mai mare afacerist al tarii, dar neplatitor de taxe, desi traieste din ele.
Mosiile cu robi tigani secularizate de Cuza erau folosite si pentru sustinerea manastirilor de la Muntele Athos si a Patriarhiei de la Constantinopol. Domnitorii romani au fost cei mai mari sponsori ai ortodoxiei.
Fenomenul moastelor tine de Evul Mediu timpuriu, unde pare-se ca ne-am intepenit noi...Oricum aduce o gramada de bani bisericii prin incurajarea acestor manifestari. Moastele sf.Paraschiva sunt tot anul in Mitropolia Iasilor, ca si cele ale sf.Dumitru la Bucuresti, dar gloata isi aduce aminte de Dumnezeu doar la Paste, Craciun si la hram cand se da pomana...Pe Dumnezeu si eternitatea zisa a moastelor ar trebui in primul rand sa le avem in suflet, acolo trebuie sa ne sfintim...
In cazul moastelor , spiritul de turma al romanilor se manifesta plenar, nicaieri nu o sa auziti mai multe dracuieli ca la o coada la pomana sau la pupat moaste...
@Anonim-ul de dinainte: Dar cu dihorii ce-ai avut...?!?
Hai sa nu exageram, un ateu este la fel de om ca si ceilalti, doar mai putin indoctrinat. Am inteles ca e vorba de un citat, dar si marii ganditori pot gandi gresit. Credinta are la baza un singur lucru: frica de moarte. Dar moartea este foarte naturala, deci este ilogic sa faci mituri si religii pe baza asta, cu atat mai mult sa crezi in ele. Parerea mea...
as adauga, cu tot respectul, posibilitatea de a se accesa moastele prin intermediul unui site de tip magazin virtual care sa prevada ca si optiuni: posibilitatea de bataie pe moaste tip warcraft sau doom, oferta prin tehnici de cross-selling de sarmale, ceai fierbinte si fasole cu carnati, oferte speciale de tip "alegi o moasca(apopos care e singularul de la moaste?), pupi doua".
in acest fel se va mai reduce imbulzeala iar fenomenul va fi pastrat sub control.
Daca la noi turma a dat buzna la pupat de moaste , altii mult mai practici decat ai nostrii, ocolesc biserica si toate taxele (la noi denumite donatii) ce implica serviciul religios! De citi !
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4547188,00.html
Parca se scria 'pamflet' dar inteleg ca limba romana nu e obligatorie la ASE. IN rest felicitari, ati reusit un copy-paste, foarte original... Cat despre continut, nu ma mai pot abtine, ci iti zic impreuna cu Caragiale: amice...
Se scrie pamflet dar de fiecare data prind cate unul ca tine care se da destept. :-)
Pentru aia care injura. Aici esti intr-un spatiu privat si urmezi regulile mele.
Cine n-a priceput de la inceput ca e o gluma asta e, suporta consecintele.
Pe undeva era de asteptat ca un eveniment, o sarbatoare, o manifestare religioasa apartinand unei mase care culmea e majoritara in aceasta tara, ajunge sa fie evaluata si incadrata la capitolul "Economie".
Interesant ar fi de stiut daca autorul articolului stie ce sunt acelea "moaste" la modul general si apoi daca cunoaste fenomenul moastelor in vreo religie (la modul general) si in crestinism in mod concret. Desigur sunt interesante si parerile celor care propun "solutii" pentru a le "vizita" intr-un mod mai putin costisitor, dar ramane o intrebare - de ce nu se vede si adevaratul sentiment religios ne-denaturat care ii strabate pe unii dintre cei care se perinda pe acolo si de ce se mercantizeaza si mediatizeaza atat partea "gri-murdara" si nu se arata si castigul spiritual care este "priceless"? Sau altfel spus exista si o parte pozitiva REALA si EVIDENTA sau subiectul ramane doar o "mishtocareala" ieftina de cafenea de Dorobanti?
Oare acest fenomen "vizita la moaste" este singurul eveniment denaturat / demonetizat din societatea noastra de care profita numai "JMEKERII" atunci cand au campanii si interese? Nu ma astept ca lumea sa inteleaga sau sa aibe compasiune pentru cei care se duc acolo indiferent de motivatie (care de cele mai multe ori e de natura religioasa reala), dar de aici si pana la a ajunge la analize si prelegeri economice...
Noi sa fim sanatosi pentru ca "traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul"...
Excelenta analiza, eu as fi de acord cu oricare dintre masurile amintite, ba daca s-ar putea sa se aplice toate ar fi extraordinar!
Cat priveste comentariul unui anonim legat de atei, te asigur ca un ateu nu se simte deloc mort din punct de vedere sufletesc, dimpotriva as zice ca e mai viu si liber decat orice credincios care are nevoie sa i se spuna ce sa faca, cand sa faca si mai rau, cum sa gandeasca!
"O babă murdară pe picioare, care stă în faţa icoanei Maicii Domnului în biserică, faţă de un laureat al premiului Nobel ateu - baba e om, iar laureatul premiului Nobel e dihor. Eu când discut cu un ateu e ca şi cum aş discuta cu uşa. Intre un credincios şi un necredincios nu există nicio legătură. Ăla e mort, sufleteşte mort, iar celălalt e viu şi între un viu şi un mort nu există nicio legătură... Ateii s-au născut, dar s-au născut degeaba... "
Acest citat nu poate fi decât găselniţa lui Andrei Văcaru/iMondo, agenţie imobiliară francizabilă... între două injurii.
Interesantă corelaţie dintre prost... viu şi deştept mort. Cel mai porbabil se datorează damfului... babei. :)
1. icoana maicii domnului = obiect
2. ateism = concept
1. Trebuie lins.
2. Necesită implicarea neuronilor.
Ce preferă populaţia României? :)
... ca de obicei.
Om bun, e frumos sa faci glume, dar nu despre cele sfinte. Pa patul de moarte tot la fel vei zice? Cat crezi ca va mai ramane din tine pe pamantul asta din gloria de azi? Nu e nevoie sa publici daca nu vrei randurile de mai sus.
Lasa... parinte, mai baga si matale o Beta cu fetite sa-ti mai treaca amaraciunea.
Foarte bine scris, Dane!
Eu vazusem o stire si m-a impresionat. Era cu o babuta de prin Piatra Neamt. Sigur venise cu putinele ei haine bune, vanduse ce a mai strans pe camp ca sa faca drumul asta pana in Bucuresti. Statuse vreo trei zile la rand. Inghetase saraca, dar nu renunta. Stii de ce? Pentru ca ea, saraca, invatase, probabil la camp, printre animale, printre necazuri, ca e mica. Ca nu e atat de mare pe cat ne inchipuim noi ca suntem uneori. Femeia aia a facut toate sacrificiile astea(stiu, noi suntem din generatia alor destepti in care sacrificiul nu mai reprezinta mare branza)avand un motiv. Stie sigur ca Dumnezeu exista. Nu prea stie ce ar trebui sa faca. Vrea doar si ea sa fie pe placul Lui. A auzit preotul din sat ca exista moaste, sfinti, carti, lumanari de cumparat. Ca asa poate fi aproape de ceea ce ea stie ca e peste ea.
Mi-a fost atat de mila de femeia aia. Ma gandeam ca poate ar copii. Poate copiii ei tin cu dintii de goliciunea fiecarei clipe, poate si ei Il alunga pe Dumnezeu.
Tu crezi in El? Mie mi-a fost greu mereu sa admit perfectiunea naturii in absenta unui Creator. Exista intr-adevar o problema foarte fain subliniata de tine aici. Biserica Ortodoxa axata atat pe datini, atat de departe de Dumnezeu. Se vand bine moastele. Sunt sigur ca Dumnezeu exista. Sunt sigur ca El a vorbit oamenilor. Am luat Biblia de cateva ori. M-au minunat atatea lucruri acolo. Si nicaieri nu am gasit ceva despre cultul sfintilor, cultul moastelor, cultul popii. Nicaieri. Dar exista unii care au avut grija sa existe si astea. Unii care castiga din asta. Si exista si oameni ca femeia aia, poate ca o mare parte din toti cei care stau la cozile astea, oameni care Il vor pe Dumnezeu aproape. Ca vorbeai de economie, orice lucru poate fi transformat in bani, nu? Uite cum unii au transformat ceva frumos in ceva urat.
bravii aparatori ai drepte-credinte si-au facut aparitia si aici. interesant
ovidiu, Romania e plina de babe proaste. Spune-mi tu ce-i frumos... la situatia asta?
Ce fel de "creator" te-ar zamisli pe tine sa-l lingi toata ziua dorsal? De ce-o faci? Ţi-i târşî? :)
De ce politicienii români te încurajează să rămâi nivelul... tău?
De ce România e veriga slabă a Europei... având atâţia... evlavioşi?
De ce faceţi umbră pământului dacă locul vostru e în... împărăţia cerurilor? :)
...
1. e dreptul lor sa stea la coada
2. e drepul lor sa creada ca vizionarea celor 3 oase le aduce fericire
3. e dreptul lor sa le fie frica de moarte
4. e dreptul lor sa creada
5. e dreptul lor sa nu cerceteze
6. e dreptul lor sa fie intoleranti
7. e dreptul lor sa profite de cei din jur pe aceasta cale
8. e dreptul meu sa nu cred in domnul Zeu
9. ar trebui sa fie dreptul meu sa nu ii invatati obligatoriu pe copiii mei cum e cu domnul zeu
10. as prefera ca din impozitul platit de mine sa fie platiti profesorii si medicii si nu preotii
11. as prefera ca din impozitul platit de mine sa se construiasca scoli, spitale, muzee si nu biserici
12. as prefera sa nu traiesc intr-o teocratie ci intr-un stat laic
13. as prefera ca religia sa faca parte din domeniul privat al fiecaruia si sa nu fie o chestie publica
@ Justinian, esti de-al meu :)
ca o remarca de inceput, v as spune ca cineva nu poate intelege mai mult decat este. cum poti intelege ceva din niste oase goale? pana la urma oasele sunt oase... nu i asa?!
constat, insa, ca "finii si inteligentii" analisti ai fenomenului religios sunt cel putin la fel de lipsiti de educatie (religioasa, in acest caz) precum cei pe care ii ironizeaza. credinta nu ti spune niciodata "crede si nu cerceta". asa ceva nu exista in biblie. din contra, cauta, incearca, analizeaza...prea mult folositi aceste clisee, nestiind de fapt ca ele nici macar nu exista. ele va indica f clar pozitia... sa fii ateu, nu e o problema, atata timp cat iei aceasta decizie in cunostinta de cauza...sa iei aceasta decizie folosindu te de aceste "fabule si clisee", e o problema. asta cu "crede si nu cerceta" e doar una, dar am citit multe in posturile anterioare pecare nu tin sa le mai readuc in discutie, dar care arata (o spun inca o data) o superficialitate extrema (!)
biserica nu inseamna doar "gloata de babe", incultii si ignorantii barbosi ori popii cu mancarici in palma. ar fi usor daca ar fi asa. dar e cu mult mai mult de atat. ce te faci cand vezi oameni culti si credinciosi? ce te faci cand vezi ca staniloae a fost primit la harvard divinity school si dupa ce a lecturat, toti profesorii i au oferit stilourile in semn de apreciere si recunoastere a valorii lucrurilor pe care le a scris?
si prietene cu frica de moarte, noua, crestinilor, nu ne e frica de moarte (dai de asta in orice carte despre popi si obiceiurile lor). moartea pentru noi a fost imblanzita, s a facut de nimic. iar asta pt noi nu e un cliseu, ci o realitate, din care nu ai gustat...inca...
Undeva in Biblie scrie ca Hristos atunci cand a mers prima data la Templu, a rasturnat si a dat afara tarabele cu bani ale negutatorilor !
La noi , totul se cumpara in biserica, pot sa-mi sfintesc si calul si bulanul... cu care bat covorul...nu conteaza ce bei sau ce ai furat, daca ai omorat sau ai violat, bei o agheazma si platesti niste slujbe si esti curat...faci o danie catre biserica...te face sfant in calendar precum Fane-Babanu ( oare si Becali va fi sfant ?)
BOR e cel mai mare comerciant din tara si cel mai mare evazionist...
"ce te faci cand vezi oameni culti si credinciosi?"
Daca-i vad la rand la oase inseamna ca sunt doar credinciosi. Altfel... fiecare... cu defectele lui.
"ce te faci cand vezi ca staniloae a fost primit la harvard divinity school si dupa ce a lecturat, toti profesorii i au oferit stilourile in semn de apreciere si recunoastere a valorii lucrurilor pe care le a scris?"
Ohhh... ce vremuri! Bine c-au trecut! :)
"nu ne e frica de moarte"
Pai... eu cred ca ne e tuturor... altfel n-am mai sta... la semafor.
Nu cred ca religiozitatea si Biserica sunt reductibile la moaste, inginerii financiare, colive, rugaciuni la icoane; cred ca acestea sunt evenimente conexe ale fenomenului religios. Iar cei ce fac comentarii fie ironice , fie aprecieri in afara unei cunoasteri riguroase teologice, la adresa acestui tip de manifestare, pot pierde din vedere ca religiozitatea este un fenomen uman natural. Probabil pe unii ii deranjeaza ca religiozitatea este o functie umana care n-a evoluat odata cu omul pana la Darwin, ci de la Darwin incoace, dar nu-mi imaginez spre ce. Poate vreunul sa-mi dea un exemplu de moralitate dereligiozanta, poate vreunul sa-mi faca un portret al unui "homo areligiosus" de care si Eliade sa se invarteasca in mormant de mandrie?
Valoarea actelor religioase nu este uniforma intregii suflari; fiecare confera propria valoare gesturilor, moastelor, icoanelor, principiilor si ideior religioase la modul "cumquoquae".
Acceptarea sau nu a fenomenului religios in public, fie izolarea lui in sfera privata, fie renegarea lui cu totul, tine de sensibilitatea fiecaruia, atentie, nu de educatie, caci exista si genii religioase si babe atee; (a nu se intelege prin genii doar oamenii "de stiinta"). Deci daca este o chestie ireductibila, ce tine de preferinta fiecaruia, orice aprecieri stitlistice la "civilizatia" crestina a moastelor nu este indreptatita decat la persoana intai.
Asa ca daca la intrarea in toate institutiile s-au pus rampe pentru invalizi ca sa nu discriminam psihic neputinta unora intr-o lume a celor excelenti, rugam pe domnii atei sa ingaduie aceste manifestari ale neputintei noastre de constiinta, ca sa nu ne simtim ostili intr-o lume plina de rigorile excelentei si integritatii dumnealor.
ps. cineva spunea mai sus: "De ce faceţi umbră pământului dacă locul vostru e în... împărăţia cerurilor?"... eu o s-o tin minte si o s-o iau in serios, caci niciodata nu m-am simtit mai in pericol pana la fraza asta.
problema mea nu e cu oamenii credinciosi in privat, la ei acasa, in sanul familiei, ci cu fluturarea religiozitatii in public (si includ aici si prozelitismul practicat mascat la orele de religie din scoli)
Eu cred ca s-a ajuns prea departe. De la niste fapte care incalca bunul simt si normele de civilizatie s-a ajuns la obisnuita disputa ateism vs. religie.
Fara conotatie antireligioasa, privite critic si ironic, orice fapte au o anumita valoare. Bataia pe fasole nu are legatura cu religia ci cu civilizatia.
Si atei si persoane religioase trebuie sa ne asumam realitatea care e tragica. Despre asta e vorba. Si trebuie sa incercam s-o schimbam in bine, macar fara calcari in picioare. Filozofam cand nu e cazul.
@Dan
S-a ajuns prea departe... pe strada.
@St.SimonTamplaru'
Altii isi pun copiii sa-si cresteze corpul cu tot felul de obiecte ascutite. Prin comparatie, petrecerea zilelor la rand la oase si mozolitul unui ambalaj mi se pare o indeletnicire... nobila.
Tinand cont de cresterea exponentiala a numarului de oase, un crestin ortodox autentic din a doua jumatate a prezentului mileniu isi va petrece intreaga existenta... la rand la oase.
@AristontelCostel
Şi nu mai bine sărută oasele altora, decât pe ei înşişi sub şorţ?
@anonimul autofelatiofil
... mai bine. Prostia fiind infinita... oricand e loc de mai rau... cam ca la agentie zilele astea. :)
Trimiteți un comentariu