joi, 1 aprilie 2010

RATB şi şmecheriile cu "Portofelul electronic"

În nemernicia mea şi în dorinţa de a deveni o ţară mai modernă, deoarece merg cu RATB, mi-am luat, la propunerea unei domniţe de la bilete, Portofel electronic. Adică un card preplătit care funcţionează şi la Metrorex şi la RATB cu care să-mi plătesc turele prin târg. O mişcare aparent normală. Fals.

Domniţa de la bilete mi-a dat cardul, mi-a explicat că putem merge mai multe persoane cu el, că merge la metrou, o chestie care mi-a plăcut. Nu mi-a explicat că puteam să fiu urmărit peste tot dar asta ştiam.

Eu am trasee diverse dar una din turele mele comune este cu troleul de la Favorit la Ministerul Transporturilor şi viceversa. Un drum care pare la fel ca oricare altul. Dacă la dus nu e diferit la întors este.

Toate rutele RATB în circuit care au un capăt la care nu se goleşte autobuzul supun călătorii care trec peste capătul fals la plătirea de două ori a biletului. Astea sunt regulile. Dar asta scrie doar pe site şi niciunde altundeva. Nu scrie în autobuz, nu scrie pe card.

Să zicem că nu asta e problema, nu e o scuză că habar n-ai care sunt regulile. Dar se face o discriminare între cei care plătesc cu "Portofel electronic" (vezi partea cu Reţineţi) şi cei care taxează bilet. Dacă am un bilet taxat pot să trec peste capătul formal, dacă am varianta electronică trebuie să plătesc de două ori.

Nici asta n-ar fi o porcărie prea mare atât timp cât pot să-mi iau bilet şi să nu plătesc electronic. Doar o problemă de implementare aberantă a unui concept bun.

Dar ce facem cu controlorii care stau la pândă să-i prindă pe cei care nu ştiu că sunt în ilegalitate dacă au trecut peste un fictiv capăt de linie? Unii sunt rezonabili şi nu cer suprataxă. Dar există unii care chiar asta fac, stau la pândă.

Pentru binele sistemului, sau schimbaţi rutele sau faceţi lucrurile transparente, şi aveţi grijă pe cine puneţi controlori. Sunt la al doilea incident în 2 luni. Primii au fost rezonabili, cel de-al doilea era un derbedeu.

Există echipe de control de un singur om?

PS Acum nu mai există nimic. E scris demult dar mi-a adus aminte de el greva asta.

35 de comentarii:

Dan spunea...

Cea mai buna solutie este biletul valabil un anumit timp.
De exemplu, platesti o data, iar apoi ai dreptul sa calatoresti 40 de minute (50 in weekend) cu oricate autobuze/tramvaie/metrouri, pe orice traseu urban, in orice directie. Simplu si flexibil.

Anonim spunea...

Nu-ti face griji, RATB s-a gandit la tine. A gasit cea mai potrivita solutie: biletele de hartie sunt in curs de "phase-out", vor fi inlocuite cu carduri din carton valabile 2 calatorii. Odata cu asta, creste si pretul platit pentru calatorie, intrucat vei fi taxat si pentru costul cardului, chiar daca nu e reutilizabil. Nu e minunat cum s-au gandit la tine? Nu e minunat cum, in loc sa faca ceva corect pentru calatori, asa cum a scris Dan mai sus, ei gasesc moduri de a inchide "portitele" sistemului?

Anonim spunea...

Nu tin cu RATB-ul!
Numai ca este doar o limitare tehnica. Compostoarele de bilete nu sunt dotate cu GPS pentru a se putea identifica daca biletul a fost taxat inainte sau dupa capatul liniei.
Nu stiu daca mai exista montate compostoare din cele mecanice, dar daca mai sunt si nimeresti mereu acelasi autobuz poti sa te plimbi si o luna cu o singura calatorie.......

qwerty spunea...

Azi dimineata am cumparat 4 bilete.
Noroc ca in spatele meu un batranel a intrebat daca mai vine autobuzul sau nu, iar casiera i-a raspuns ca e greva...
Evident ca la vanzarea biletelor nu e greva, e greva doar la partea cu transportul efectiv....

Anonim spunea...

Asta cu numărul de minute e chiar o prostie, nu te supăra! Pentru că poţi rămâne blocat în trafic în autobuz şi 30-40 de minute peste timpul obişnuit pe care îl faci pe un traseu... şi atunci ce faci, plăteşti de două ori călătoria?

Camil Stoenescu spunea...

corect ar fi ca biletul să fie valabil până când te dai jos din autobuz

Anonim spunea...

N-am inteles care sunt smecheriile cu portofelul electronic.

Dan Selaru spunea...

Smecheriile sunt 2. Una ca te vaneaza si a doua desi la inceputul unei statii taxezi la sfarsitul ei nu mai ai bilet valabil.

ZaiR spunea...

Inca se mai fac astfel de gainarii cu statul la penultima statie sa prin loc pe scaun???? Oameni buni unde e secolul in care traim?!?! A trecut degeaba pe langa noi???
Teoretic e ceva urat dar..daca ti doresti scaunul,plateste dublu.Sustin ideea si poate asa nu vom mai apela la astfel de gainarii.
Intr-adevar cea mai buna idee este cea cu plata unui bilet pe un anumit timp.Functioneaza perfect in Elvetia, nu ai nicio problema. Problema vine intr-adevar din cauza traficului dar acolo ne lovim de problema politiei care evident nu si face datoria.Prefera sa stea la birou si sa completeze declaratii aberante decat sa iasa in strada si sa dea amenzi.
Asa ca pana nu se schimba mentalitatea functionarului,ramanem cu ceasul potrivit in urma cu 50 de ani.

Dan Selaru spunea...

Atunci se suie controlorul si te intreaba de bilet. Te/a gasit in masina fara bilet desi tu ai taxat cu 1 minut inainte.

Pongo spunea...

cea mai buna treaba ar fi sa se introduca taxatoarea. A scos-o nea nicu absolut aiurea.

Anonim spunea...

am fost in china in februarie.. si la transoprtul local ei platesc la urcarea in autobuz, cam un leu, toti urca prin fata.
si sunt cu mult mai aglomerate ca la noi si is mai salbatici ca noi :)
de coborat coboara pe la mijloc si sprin spate..iar daca urca vreunul pe la mijloc sau spate, soferul il da jos!
soferul e un fel de cerber acolo :)
calatoria costa undeva la 50 de bani.
au si card electric si daca urca doi pe un card il treci de 2 ori.
acum nu stiu cum e cu captul..dar nu i-am vazut uracand ca la noi la ultima statie ca sa prinda loc, desi si acolo e bataie pe locuri :)
eu asa as vedea si la noi un sistem..
asa iti asiguri banii si de salarii si de intretinut masinile.

Bogdan spunea...

asta e o mare magarie. dau exemplu concret: eu ma urc in statia de 313 de langa udriste. teoretic, urmatoarea statie e capat de linie. Insa eu am treaba nu la urmatoarea statie, ci tocmai in tineretului. ce fac, taxez de 2 ori pentru ca ratb nu si-a gandit sistemul si pentru trasee tip bucla? sau ma obliga sa merg pe jos minim o statie ca sa prind inceput de linie? E problema lor, nu a mea.

Dan spunea...

"Asta cu numărul de minute e chiar o prostie, nu te supăra! Pentru că poţi rămâne blocat în trafic"

Daca ramai blocat cu masina in trafic ce faci? Cand mergi bara la bara nu tot platesti benzina? (si s-ar putea sa te coste mai mult decat daca ai merge constant cu 40 km/h).

Dar daca ACUM nu este traseu direct intre A si D, ce faci? Cu solutia spusa de mine poti lua, cu acelasi bilet, un autobuz de la A pana la B, un metrou de la B pana la C, alt autobuz de la C la D. Deci platesti un bilet in loc de trei.

Cel putin Praga si Berlin folosesc bilete valabile un anumit timp. Au transport in comun de nota 9.50
Este blocat un anumit traseu? Pai mergi pe jos o statie si poti prinde astfel o legatura cu un alt traseu.

Nu e o prostie, ci este compromisul perfect. Daca vrei taxare absolut corecta, atunci sa se introduca CIP-uri RFID in bilete :) Ah stai, parca nu vrei sa fii urmarit pas cu pas, nu?

Dedalus spunea...

Asemenea bilete trebuie taxate la timp, nu la traseu! Adica, valabilitatea lor trebuie sa fie de 30 de minute sau de 60 de minute (sau simuilar). Nu este absolut deloc bine sa poata fi folosite de mai multi calatori in acelasi timp, deoarece nu este clar cine merge cu cine. Pentru cei care calatores in doi -de exemplu aflati in vizita in Bucuresti (probabil ca efect al comportarii antisociale, ca execursie in Bucuresti nu imi imaginez...) pot fi utilizate carduri electronice de 5 zile de la prima pontare.
Mai mult, fiecare hiosc si fiecare mare magazin ar trebui sa posede ecrane de vizualizare a debitului/creditului de pe portofel, ca altfel nu ai cum sa stii daca mai ai pe el ceva, decat dupa ce te urci in tramvai. Si daca ai apucat sate urci si nu ai credit, ce faci?!
Povestea cu portofelul electronic este expresia mimetismului (maimutarelii negandite) cu care facem noi totul: copiem fara sa gandim

Dan Selaru spunea...

Iti spune in autobuz cati ai. Si la metrou. E nominal deci se stie al cui e.

Anonim spunea...

Cel mai bine sa se implementeze si in Romania sistemul olandez. E atat de bine construit si se poate utiliza si la noi. Deja in Rotterdam nu mai exista bilete(strippenkaart) ci poti calatori numai cu OV-chipkaart (la noi e portofelul electronic)(cardul special cu care poti calatori si cu trenul, metroul, autobuzul, troleibuzul si cu tramvaiul), acesta se poate folosi in toata tara indiferent de ce companie de transport folosesti (la noi fiecare oras -de ex. in Bucuresti RATB- are o asemenea companie pe cand in Olanda e pe regiuni). La ei sistemul te taxeaza in functie de cati km parcurgi intr-o calatorie in cazul in care folosesti OV-chipkaart-ul si in functie de timp in cazul in care folosesti strippenkaart-ul(pentru cate zone calatoresti se calculeaza perioada de timp -de fapt este scrisa pe spatele biletului si poti vedea cat timp ai sa calatoresti). Cand te-ai urcat in autobuz/tramvai taxarea strippenkaart-ului se face imprimandu-se ora, data si zona din care ai plecat(daca nu de sofer atunci trebuie sa o faci personal la aparatele aflate in autobuz/tramvai).
Mie personal mi-a luat ceva timp sa inteleg sistemul neavand notiuni de olandeza si nici pe nimeni sa-mi explice.
Oricum e o idee de folosit si in Romania dar nu cred ca oamenii vor alege sa-l foloseasca(va costa enorm ca sa fie pus in functiune si tot la sistemul comunist vom ramane cu gauri in bilete).

Anonim spunea...

ZaiR , n-ai fost foarte atent la ce a povestit Dan: autobuzul/troleibuzul are capat fals. De exemplu toate troleibuzele care intorc prin fata garii de nord (nu fac pauza lunga acolo, doar stampileaza foaia de parcurs si pleaca). In plus, daca cineva sta langa piata Matache, tu propui sa mearga pe jos pana in fata garii si sa ia troleibuzul de acolo. Nu e vorba de prins locuri pe scaun, nu cred ca cineva se duce din fata garii pana in fata la ministerul transporturilor (cu o stati in urma) ca sa prinda loc pe scaun. Mai mult, daca mergi cu bilet poti sa pleci cu troleul 62 de la capatul lui din fata liceului auto de pe Iuliu Maniu si sa te intorci tot acolo, fara sa cobori, fara sa compostezi doua bilete, in perfecta legalitate. Cu portofelul electronic nu poti asta fara sa fii in ilegalitate. Asta e problema, nu locul pe scaun.

Anonim spunea...

1. Referitor la unde sunt regulile, nu vad niciun motiv pentru care ele sa existe fix pe card. Nu e singura regula a transportului in comun, nici cea mai importanta si, facand o analogie, nu sunt fragmente de legislatie pe permisul auto...

2. E clar ca autorul cunoaste de la primul control intalnit regula pe care o reclama. In aceste conditii singura explicatie pentru incalcarea ei si a 2-a oara este comportamentul romanesc "las' ca merge", un fel de furt mascat de principii inalte gen "discriminare"...

3. Exista o mare distinctie intre hartie si card. In timp ce hartia nu ai cum sa o verifici dpdv al statiei la care s-a compostat intr-un traseu circular, cardul se poate verifica electronic. Culmea, introducerea portofelului electronic si a cardului faciliteaza implementarea regulilor de transport RATB care inainte nu puteau fi verificate din cauza infrastructurii pe hartie.

4. Discutia daca ar trebui sau nu sa fii taxat de 2 ori pe trasee circulare este complet distincta de cea daca trebuie sau nu respectate regulile existente. Concluzia este ca atata timp cat se precizeaza ce obligatii are calatorul, incalcarea lor este furt. Daca se considera ca nu este corecta modalitatea de taxare RATB actuala, solutia nu este mersul fara bilet ci variantele civilizate: mers cu miijloace alternative, formulat puncte de vedere rezonabile si sugestii catre Primarie/RATB, discurs constructiv.

Serban Media spunea...

Sunt singurul de aici care are abonament pe toate liniile? :) merg oriunde, oricat si nu validez decat f rar, pt ca nu este obligatoriu.

Dan Selaru spunea...

Smecheria mai e ca reseteaza inainte de a opri la Gara si controlorul se suie imediat si te intreaba daca ai bilet, tu zici ca ai ca ai compostat cu 1 minut inainte dar el e deja invalid. Asa stau la panda. Sau se suie la Minister, asteapta sa reseteze, nu a oprit masina, si te intreaba daca ai validat dar cardul e invalid.

Dan Selaru spunea...

@ultimul anonim, cel pe puncte.

Prima oara asa a fost. A doua oara a fost cum am explicat. M/am suit, am validat, nu se oprise masina, eram pe aceeasi statie si m/a intrebat daca am validat. Nu se oprise masina. Nu parcursesem o statie.

Dan Selaru spunea...

Si de acum merg cu bilet de hartie pe traseele pe care trec de/un cap. Dar eu stiu, cati stiu?
TOG, tu esti? :-)

Anonim spunea...

Asta cu urmaritul prin sistem nu e chiar asa, pentru ca poti sa-ti iei card fara nume, fara sa prezinti nici un ID oficial la casierie. Doar ca te costa 3 lei in plus (costul cardului de plastic).

Oana spunea...

Sa vezi cum e cand nu se valideaza cardul la trecerea prin fata aparatului, desi a piuit corespunzator.
Eu sunt genul care nu foloseste serviciile ratb fara sa plateasca. Mi s-a intamplat sa ma dau jos la constatarea ca nu mai am credit sau sa merg pe jos pentru ca nu gaseam casa de bilete.
Cu toata corectitudinea mea, acum 2 luni m-a hartuit un controlor vreo 10-15 min. Eu imi trecusem cardul prin fata aparatului, piuise, iar el spunea ca aparatul de fapt nu a inregistrat validarea mea. Ce faci in situatia asta, cum poti dovedi ca aparatul e de vina?
Am fost subiectul de ras al calatorilor pentru ca m-am certat cu un controlor cu fata de puscarias. Evident ca nu am acceptat sa-mi dea amenda dar poate altii mai slabi de inger cedeaza.

Anonim spunea...

O alta mare problema a Cardului RATB,care cred ca merita atentie, este faptul ca daca nu-l ai la tine si ai abonament valabil nu ti este recunoscuta valabilitatea cu chitanta pe care RATB, ca institutie, o emite. Singura solutie de contestare a amenzii este actionarea in instanta (judecatorie) un proces lung si costisitor. Din pricina birocratiei RATB te pune pe drumuri pentru ca nu sunt in stare sa recunoasca un act emis chiar de companie (bonul fiscal pe care l folosesti la Judecatorie pentru dovedirea nevinovatiei)
Multumim RATB pentru felul in care tratati calatorii

tudor spunea...

Problemele cu cardul RATB sunt mai multe...
Eu atat abonament RATB cat si METROREX. Intreb (retoric) de ce trebuie eu sa platesc mai mult decat ceilalti bucuresteni atata vreme cat folosesc transportul in comun la fel ca ceilalti: sa lerg la serviciu si inapoi acasa?
De ce sunt 2 companii ....hehe concurente in trasnport public in Bucuresti...
Si acu un amanunt: ce ce abonamentul nominal RATB-activ pentru metrou consta cat abonamentul nenominal de hartie de la metrou?
Ar lua amenda de la mentou cineva care foloseste abonamentul meu pentru o calatorie cu metroul?

Anonim spunea...

Am si eu cateva comentarii:
1. RATB-ul este condus de imbecili. Folosind portofelul electronic o sa ai mereu motive de scandal cu controlorii RATB pe curse speciale (de exemplu spre Aeroportul Otopeni). Cursele au preturi diferite de cele standard dar aparatele lor de validat iti opresc suma standard. Mi s-a intamplat.

2. Biletele cu interval valabilitate sunt ok. De exemplu in Toronto au valabilitate de 2 ore. Daca am de mers pana undeva si ma si intorc in acest interval nu trebuie sa mai platesc inca o data. Acolo exista multe retele independente de transport in comun. Una dintre ele (TTC) este combinata cu metrolul. Te poti transfera intre transportul de suprafata si metrou in pretul aceluiasi bilet. Binenteles in intervalul de valabilitate al biletului. Pretul unei calatorii este de 3 CAD (~9 RON). Calatorie inseamna unde vrei tu sa ajungi nu unde au ei statii.

3. Cu un management mai flexibil RATB ar putea face bani din publicitate. In autobuze s-ar putea crea spatii de publicitate. Transportul in comun garanteaza audienta. Un exemplu: http://www.flickr.com/photos/ash2276/411885440/page2/

4. Trebuiesc harti cu traseele autobuzelor, iar informatiile ar fi normal sa fie oferite si in alte limbi decat romana. Ne pretindem o tara deschisa si primitoare pentru straini (si sunt destui straini in bucuresti).

5. Poate ar fi bine sa revizuiasca criteriile dupa care selectioneaza controlorii. Nu orice cocalar, spargator de seminte, care nu stie sa articlueze doo :) cuvinte este bun pentru acest job. Spectacolul pe care il ofera aceste specimene este jalnic si nu are legatura cu normalitatea.

Mai sunt multe de adaugat, nu neaparat critici, pot fi propuse si solutii dar nu cred ca cineva este interesat de ele. Multi privesc tranportul in comun drept o soultie pentru saraci. Nu este deloc asa, dar cum romanul este genul show-off nu cred ca se poate face nimic. Cei care au vazut si societati mai normale cred ca stiu la ce ma refer. In caz ca cineva ar vrea sa comenteze, personal am un venit mult, mult mai mare decat media dar prefer transportul in comun taximetristilor jegosi (care te intreaba unde mergi inainte sa te urci; fumeaza pana lesini tu ca pasager; asculta maneaua la maxim; se iau la intrecere cu alti bizoni din trafic cand au clienti, etc). Masina nu am pentru ca lucrez de acasa. Pot merge pe picioare din dormitor pana la birou :)

Sarbatori fericite tutor, atat cat este posibil.

turnofftheglory spunea...

Dane citeam comentariile cand m-am vazut pomenit. Vezi pe IP cine, ce si cum Dane.
Despre RATB pot spune concediere colectiva pentru magaria de azi. Transportul in comun in galati s-a imbunatatit. Costa 1 lecu calatoria. Biletul are filigran. :lol:
Ca chestie exemplele germane, olandeze, cehe, nu are a face merita implementate.
Magaria de care explicai, statia Gara de Nord e ca si politistul ce panmdeste la ambuteiaj pe ala care forteaza galbenul. Nu politistul are dreptate. Piptalacul controlor e magar. RATB pentru mine e regie de protextie sociala. 2400 de lei media la stat? Ha. Pai de aia nu vor salarii unificate pe ramura. E mizerabil.

Dan Selaru spunea...

Scuze, nu pot sa vad ip/urile. Totul ar merge ok daca o calatorie ar insemna sa platesti o singura data. Sa se reseteze cand se goleste masina.

kalinix spunea...

Anglia: platesti biletul la urcare, la sofer; biletul e valabil pana cobori din mijlocul de transport; e drept nu am vazut controlori
Danemarca, Suedia: same story;
In toate trei tarile se practica taxarea pe zone: exista mai multe zone (in functie de cat de mare e orasul) iar preturile descresc dinspre centru inspre periferie.
Nu stiu in Austria cum e, fiindca in acolo am circulat doar cu trenul si cu metroul.
Nu mai spun de statia comuna (cobori din tren (IN SUBTERAN), urci un etaj pana la metrou si mai urci un etaj pana la autobuz sau tramvai (astea sunt la suprafata) :)
La noi mai va...

Anonim spunea...

Oricum, sunt niste hoti. ca si politistii, controlorii stau la panda. Nu controleaza atunci cand se urca in autobuz, stau pe scaun si pandesc cine se urca. Eu am abonament pe toate liniile si nu validez. Totdeauna vin si ma intreaza. Altii urmaresc calatorii din statie, si nici nu apuca sa composteze sa sunt intrebati de bilet. In timpul asta soferii te mai uita prin statie, si chiar daca am abonament, stau in statie astept (a fost cazul chiar cand era ger) autobuzul urmator, care ... nu se stie cand vine.
Prin urmare, iau banii de bilete, abonamente, subventii, dar se comporta ca si cum am fi sclavii lor.

canadianu\' spunea...

@anonim-ul de la 1 aprilie 2010, 11:51 care a fost in Olanda
sistemul din Amsterdam de transport in comun are instructiuni si in limba engleza. cel putin in vara lui 2008 avea ... nu stiu inainte

canadianu\' spunea...

uitasem cat de exciting (NOT) e sa traiesti in rromania ...

la noi in Vancouver taxarea e pe timp. orice calatorie e valabila 90 minute, si diferentierea se face pe zone. abonamentele noastre incep toate obligatoriu de la 1 ale lunii (naspa, nu ?), astfel ca sunt foarte usor de inspectat vizual de catre controlori si soferii de autobuz (si la noi se urca numai prin fata, cu mici exceptii - liniile express, unde se urca pe toate usile)
ps : supravietuire placuta :P

canadianu\' spunea...

de fapt nu conteaza asa mult care e sistemul de taxare, ci altceva : diferenta de mentalitate. nu stiu cum e in alte tari civilizate, dar eu mi-am uitat nu o singura data abonamentul acasa si am fost lasat sa urc in autobuz de catre sofer fara sa platesc. ba chiar o data un sofer mi-a oferit si bilet de transfer cand m-am dat jos, ca sa fie sigur ca nu am probleme in caz ca dau de control (in acest caz nu cred ca merge sa zici ca ai uitat abonamentul acasa, mai ales ca sunt nenominale si transferabile)