luni, 22 august 2011

Progresul, o cestiune seculara

CAŢAVENCU (cu modestie) : D-le preşedinte, vă rog, cerusem şi eu cuvântul...

TRAHANACHE: Da, (binevoitor) da, stimabile. Aveţi cuvântul. Poftiţi la tribună!...

(Mişcare în grupul lui Caţavencu)

CAŢAVENCU (ia poză, trece cu importanţă printre mulţime şi suie la tribună; îşi pune pălăria la o parte, gustă din paharul cu apă, scoate un vraf de hârtii si gazete şi le aşază pe tribună, apoi îşi trage batista şi-şi şterge cu eleganţă avocăţească fruntea. Este emoţionat, tuşeşte şi luptă ostentativ cu emoţia care pare a-l birui. — Tăcere completă. Cu glasul tremurat) : Domnilor!... Onorabili concetăţeni!... Fraţilor!... (plânsul îl îneacă) Iertaţi-mă, fraţilor, dacă sunt mişcat, dacă emoţiunea mă apucă aşa de tare... suindu-mă la această tribună... pentru a vă spune şi eu... (plânsul îl îneacă mai tare.)... Ca orice român, ca orice fiu al ţării sale... în aceste momente solemne... (de abia se mai stăpâneşte) mă gândesc... la ţărişoara mea... (plânsul l-a biruit de tot) la România... (plânge. Aplauze în grup)... la fericirea ei!... (acelaşi joc de amândouă părţile)... la progresul ei! (asemenea crescendo)... la viitorul ei! (plâns cu hohot. Aplauze zguduitoare)

IONESCU, POPESCU, TOŢI (foarte mişcaţi) : Bravo!

CAŢAVENCU (ştergându-se repede la ochi şi remiţându-se d-odată; cu tonul brusc, vioi şi lătrător) : Fraţilor, mi s-a făcut o imputare şi sunt mândru de aceasta!... O primesc! Mă onorez a zice că o merit!... (foarte volubil) Mi s-a făcut imputarea că sunt foarte, că sunt prea, că sunt ultraprogresist... că sunt liber-schimbist… că voi progresul cu orice preţ. (scurt şi foarte retezat) Da, da, da, de trei ori da! (aruncă roată priviri scânteietoare în adunare. Aplauze prelungite.)

CAŢAVENCU: Da! (cu putere din ce în ce crescândă.) Voi progresul şi nimic alt decât progresul: pe calea politică... (îngraşă vorbele.)

POPESCU: Bravos!

CAŢAVENCU: Socială...

IONESCU: Bravos!

CAŢAVENCU: Economică...

POPESCU: Bravos!

CAŢAVENCU: Administrativă...

IONESCU: Bravo!

CAŢAVENCU: Şi... şi...

IONESCU, POPESCU, GRUPUL: Bravo! bravos!

TRAHANACHE (clopoţind) : Rog, nu întrerupeţi pe orator, stimabile...

CAŢAVENCU (cu tărie) : Nu mă tem de întreruperi, venerabile domnule preşedinte... (cătră adunare şi mai ales catră grup, cu tonul sigur) Puteţi, d-lor, să întrerupeţi, pentru că eu am tăria opiniunilor mele... (reintrând în tonul discursului şi îngrăşând mereu vorbele) şi... şi... finanţiară. (aplauze prelungite)... Da, suntem ultraprogresişti, da, suntem liber-schimbişti... Or... conduşi de aceste idei, am fundat aci în oraşul nostru „Aurora Economică Română", soţietate enciclopedică-cooperativă, independentă de cea din Bucureşti... pentru că noi suntem pentru descentralizare. Noi... eu... nu recunosc, nu voi să recunosc epitropia bucureştenilor, capitaliştilor, asupra noastră; căci în districtul nostru putem face şi noi ce fac dânşii în al lor...

GRUPUL (aplauze) : Bravo!

CAŢAVENCU: Soţietatea noastră are ca scop să încurajeze industria română, pentru că, daţi-mi voie să vă spui, din punctul de vedere economic, stăm rău...

GRUPUL (aplauze) : Bravo!

CAŢAVENCU: Industria română e admirabilă, e sublimă, putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. Soţietatea noastră dar, noi, ce aclamăm? Noi aclamăm munca, travaliul, care nu se face deloc în ţara noastră!

GRUPUL: Bravo! (aplauze entuziaste)

TRAHANACHE (clopoţind) : Stimabile... nu...

CAŢAVENCU: Lăsaţi, d-le preşedinte, să întrerupă... nu mă tem de întreruperi!... În Iaşi, de exemplu, — permiteţi-mi această digresiune, este tristă, dar adevărată! — în Iaşi n-avem nici un negustor român, nici unul!...

GRUPUL (mişcat) : A!

CAŢAVENCU: Şi cu toate aceste toţi faliţii sunt jidani! Explicaţi-vă acest fenomen, acest mister, dacă mă pot exprima astfel!

GRUPUL: Bravo! (aplauze)

CAŢAVENCU: Ei bine! Ce zice soţietatea noastră? Ce zicem noi?... Iată ce zicem: această stare de lucruri este intolerabilă! (aprobări în grup. Cu tărie.) Până când să n-avem şi noi faliţii noştri?... Anglia-şi are faliţii săi, Franţa-şi are faliţii săi, până şi chiar Austria-şi are faliţii săi, în fine oricare naţiune, oricare popor, oricare ţară îşi are faliţii săi (îngraşă vorbele.)... Numai noi să n-avem faliţii noştri!... Cum zic: această stare de lucruri este intolerabilă, ea nu mai poate dura!...


Noi ce sa mai spunem?

12 comentarii:

cmusat spunea...

Va atrag atentia Domnule Selaru ca folosirea cuvantului jidan are conotatii antisemite puternice. Va rog sa editati textul in cauza pentru a ingloba noile norme ale limbii romane. Sugerez pe aceasta cale organelor imputernicite interzicerea acestui text in scoli pentru a preveni aparitia unor fenomene indezirabile in tara noastra. Va multumesc!

Dan Selaru spunea...

Viata, scumpe domn, e nedreapta. Da' se mai preda textul asta in scoli?

Pongo spunea...

Ei ash. Fatalitate.

Anonim spunea...

@cmusat:
Poate o avea conotatii antisemite, dar nu pentru romani - eventual pentru evrei. Dar nu sunt de acord sa schimbam limba poporului roman la cererea si pentru multumirea altei natii, indiferent care ar fi aceea. Substantivul respectiv ar avea conotatii antisemite pentru romani daca ar fi insotit si de un adjectiv defaimator.
In plus, parca cenzura este interzisa prin constitutie, asa ca textul nu poate fi interzis la predare in scoli.

Anonim spunea...

Bravos, stimabile, cand viata-i nedreapta, mai apelam putintel la nenea Iancu, ca mare dreptate avea si seculara se-ntelege. Si daca e sa-l cenzuram si pe 'mnealui in scoli, eu propun sa nu se mai cheme "jidani" in text si de azi 'nainte se-nlocuieste cu "zidani" si am rezolvat-o si cu antisemitismul, care este sau se doreste a fi vrut, parol.

Dan Selaru spunea...

Moncher, jidan se scrie, jidan se citeste. Am zis.

Turambar spunea...

Zidan? Nu s-a retras din viata competitionala? Ce cap in gura, dom'le, ce cap in gura. Care va sa zica ca nu se mai poate astfel, ma-ntzelegi dumneata?

Adrian Năstase spunea...

Nu râdeți domnilor, că americanii au început să-l 'stilizeze' pe Mark Twain pentru scoleri - ca prea mult 'nigger' prin textele lui.

Anonim spunea...

Daca postarea se traduce printr-o frica de falitism noi astia care scriem la ziare cum se cheama si cine e de vina?

Dan Selaru spunea...

Cine e de vina ca ce?

Anonim spunea...

http://sacsis.org.za/site/article/728.1

Dan Selaru spunea...

Am mai spus despre Islanda.