luni, 14 iulie 2008

Legea electorală - partea întâi

După lupte seculare am găsit aici legea electorală. Că vreau să mă lămuresc de ce se bat ăştia pe colegiile electorale. Şi aici vine drama, mă credeam băiat deştept, nu mă ridic la nivelul barlamentarilor.

Întâi pragul electoral - intră într-o cameră a Barlamentului partidele care scot 5% din numărul total de voturi valabil exprimate pentru camera respectivă în toată ţara, se mai adaugă la alianţe 3% şi aşa mai departe, neinteresant. Mai există varianta să te clasezi pe locul întâi la 3 colegii pentru Senat şi 6 pentru Cameră chiar dacă n-ai 5% pe niciunde, punctul ăsta-i pentru UDMR. Pentru minorităţile alelalte se numără pe ţară cu câte voturi valabil exprimate e ales în medie un deputat şi dacă minoritarul trece de 10% din media asta a intrat.

După bla, blau-urile de rigoare ajungem la împărţirea colegiilor. Cine şi cum a câştigat. E complicat rău. Sâ zicem că au trecut 5 partide.

Intâi BEC le spune ălora din circumscripţii cine-a trecut pragul electoral. Ăştia de la judeţe trec la etapa 1 de dat mandate. Se face iar coeficient electoral de circumscripţie adică se adună toate voturile valabil exprimate în circumscripţie pentru Cameră, să zicem, şi se împarte la numărul de deputaţi pe care trebuie să-l dea circa respectivă. La fel şi pentru Senat.

Pentru fiecare partid se împarte căte voturi are în circă în total la coeficientul electoral de circă, vezi pasajul anterior. Le dă cu virgulă da' nu se complică. Obţin aşa numărul de locuri pe care le dă circumscripţia fiecărui partid din prima. Dacă esti independent ai nevoie de jumate plus 1 ca să treci clasa. Normal că nu se ocupă toate locurile că era cu virgulă şi mai sunt şi voturile pentru ăia care n-au trecut pragul.

Ce număr voturi n-au utilizat ăştia, ce era după virgule mai exact plus ratangiii, se trimite la BEC să le socotească la nivel naţional.

Etapa a 2a. (e la fel şi la Senat)
Strânge BECul de prin toată ţara rămăşiţele astea şi face chestia următoare, le adună pentru fiecare partid. Mai află el, BECul, şi câte mandate n-au putut ăia de la circi să dea, să zicem 23. Acum au şi lista cu câte voturi a strâns fiecare partid şi fac următoarea şmecherie, se ia pentru fiecare partid şi se împarte numărul de voturi, pe rând la 1,2,....,23. Am zis că au rămas 5 partide peste prag. Avem 5x23=115 numere, le ordonâm descrescător şi ăla de pe locul 23 este noul prag electoral.

Buuuun, acu se împarte numărul de voturi pentru fiecare partid la noul coeficient electoral, le dă cu virgulă dar se fac că nu văd şi aşa mai împart o serie de mandate.

Până acum am reuşit să aflăm câte mandate are fiecare partid. În episodul următor cine le ia şi unde.

Un comentariu:

Turambar spunea...

Damn it. Pana aici intzelesesem si eu. Te'ai oprit fix in cliffhanger-ul meu: cum pana mea calculezi REPARTITORUL ELECTORAL? Care e ala? De unde il iau?

Deci nu dau un whiskey. Inca. :(