Nu prea ştiu să traduc titlul într-o limbă română inteligibilă, reţea de tip lume mică? Contează mai puţin. E un model de graf, entităţi legate între ele, cele mai multe dintre legături sunt între vecini dar există şi legături la distanţă, cum fiecare are legături cu oamenii din vecinătatea fizică dar există legături cu oameni la orice distanţă.
Aşa arată şi legăturile între site-urile de net şi aşa arată şi reţeaua de neuroni din creierul fiecăruia dintre noi.
Practic există grupuri de entităţi care sunt toate legate unele de altele şi care au legături la distanţă, ca satele, toţi se cunosc pe toţi şi fiecare mai cunoaşte pe alţii din exteriorul comunităţii.
Există două numere care caracterizează o astfel de reţea, drumul mediu şi coeficientul de clusterizare. Drumul mediu este lungimea medie a drumul între oricare două noduri pe cel mai scurt drum iar coeficientul de clusterizare ne spune practic cât de legaţi sunt vecinii între ei.
O asemenea reţea de tip lume mică are avantajul că dispariţia unui nod nu modifică semnificativ cei doi coeficienţi care caracterizează reţeaua. Nu pentru orice nod, există noduri care dacă dispar se măreşte semnificativ lungimea drumului mediu, cum a fost podul de la Mărăcineni, a lungit semnificativ drumul, exemplul nu-i tocmai corect dar analogia este semnificativă. Tehnic un asemenea nod se cheamă hub.
Este mult mai probabil ca un nod nou să se lege la noduri deja cunoscute şi cu multe legături decât la noduri cu foarte puţine legături. Un site de Internet nou se leagă la cei cunoscuţi, cu multe legături, e improbabil să se lege la alt site obscur. Teoria e aici.
Acum să revenim la oile noastre. Dacă ne uităm la populaţia rurală e evident că este o asemenea reţea de tip lume mică şi de aici înţelegem rolul primarilor în procesul electoral, de aici înţelegem rolul pe care Bercea Mondialul sau Regele Cioabă îl are din punct de vedere electoral, ei sunt asemenea hub-uri, ca şi primarii din comune şi orăşele. Pentru asemenea comunităţi coeficientul de clusterizare e mare şi comunitatea este în general legată cu puţine hub-uri de restul lumii.
În oraşele mari asemenea reţele clare nu există, nu există hub-uri evidente, totul e mult mai eterogen, efortul de a impune o opinie e mult mai greu atât din punctul de vedere al timpului cât şi financiar. Aici coeficientul de clusterizare e mai mic şi hub-urile mai multe.
Există altfel de reţele, profesionale, bazate pe afinităţi, legate de locuri, etc. Sindicatele sunt astfel de reţele şi de aici importanţa liderilor de sindicat. De asemenea reţele importante apar în jurul presei, vezi circul creat cu ocazia destrămării comunităţii create în jurul ziarului Cotidianul. În mediul urban reţelele sunt suprapuse şi fiecare nod este influenţat de diferitele noduri de care e legat.
În Internet reţelele se crează natural, lumea blogurilor este cea mai evidentă reţea de tip lume mică. În lumea mică a Internetului noţiunea de viral este exemplul cel mai clar de influenţă. Răspândirea înregistrărilor din Comisia Udrea este exemplul de stârnire a unui scandal prin folosirea hub-urilor din blogosferă, trecerea peste bariera Internetului prin mediile de informare către întreaga masă a populaţiei urbane. Aici se vede rostul postacilor de partid sau blogurilor de partid, postacii au rolul de a decredibiliza o sursă, un hub, iar blogurile de partid pentru a crea virale care să crească influenţa. Influenţa acestora e minoră, acestea sunt în general cluburi de discuţie. Sunt lumi închise, ei vorbesc, ei aud.
Vedem astfel două fenomene. Lupta pentru primari, Bercea Mondialul şi alte persoane cu influenţă în rândul diferitelor minorităţi sau majorităţi, confesionale, profesionale, de naţionalitate sau mai ştiu eu ce, filatelişti sau pescari. Dacă filateliştii sunt puţini pescarii nu sunt aşa puţini. Ăsta e primul fenomen. Cel de-al doilea este influenţa în media. Aici influenţa este mai puţin controlabilă dar are o arie de răspândire mult mai mare. Sunt hub-uri de maximă influenţă.
Mai e de adăugat următorul fapt. Dacă influenţa în mediul rural este mai clară atunci şi participarea la vot e mai mare, mai puţine informaţii conduc la un proces de decizie mai simplu. În mediul urban cantitatea de informaţii contradictorii conduce la lehamite. Cum toată clasa politică evită claritatea în opţiuni, în ideologie, oamenii nu pot alege şi preferă să nu participe.
Sunt evidente strategiile de campanie ale candidaţilor. Influenţarea hub-urilor din mediul rural, vizite, pomeni, şantaj, etc. Lupta pentru mijloacele media în mediul urban. Atragerea altor hub-uri cu influenţă mare, vezi toate parastasurile la care participă cu "pioşenie" candidaţii.
Fiecare candidat este la rândul lui un hub prin care se influenţează opţiunile, dacă Băsescu este unul puternic, ca şi Oprescu, ceilalţi candidaţi nu au o asemenea influenţă personală şi atunci încearcă influenţarea hub-urilor rurale (Geoană) şi media (Geoană şi mai puţin Antonescu), internetului (Antonescu). Oprescu nu poate influenţa hub-urile rurale cu tot Cozmâncă al lui şi atunci o să încerce influenţa în media.
A câştiga o campanie electorală presupune influenţarea a cel mult câteva mii de astfel de persoane şi instituţii, de la primari şi şefi de judeţ, formatori de opinie, directori de şcoală sau feţe bisericeşti la folosirea mass-mediei în scopuri de campanie. Se poate calcula numărul aproximativ de astfel de hub-uri dacă se calculează coeficienţii care descriu structura reţelei de tip lume mică. E greu dar nu imposibil. De asemenea se pot identifica factorii cu influenţă mare şi încerca atragerea acestora.
Am scris toată această poveste pentru ca fiecare dintre noi să vadă în timpul campaniei mecanismele prin care se încearcă influenţarea opţiunilor, atacurile şi contra-atacurile, manipulările şi tehnicile staff-urilor de campanie.
PS Regulile comentariilor sunt aici, încălcarea lor se pedepseşte cu ştergerea fără avertisment.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
12 comentarii:
Salut,
Tocmai mi-am dat seama ce (mai) inseamna sa citesti un lucru destept venind de la unu' destept. Din pacate pentru noi toti, eu mai identific 2 hub-uri esentiale:
1. Prostii ( in sensul cel mai curat al termenului), fara educatie sau cu o spoiala. Desi par neajutorati, prostii au insa niste arme redutabile: tupeul si marlania. EI sunt pretutindeni (rural, urban, peste granita), pe ogor sau in Parlament, la plivit de panselute sau in Guvern,Justitie! EI conduc intreaga RETEA numita Romania si, implicit, hub-ul 2:
2. Nu, nu Desteptii...aici intra cei ca tine, ca mine, ca multi altii, nici genii dar nici inculti, care inca tin cont de cum se scrie in limba asta, care inca articuleaza cuvinte ca: principiu, constiinta, educatie. Noi n-avem decat arme tocite pentru timpurile traite in prezent: bunul simt, cultura generala, dorinta de a face bine, de a-l ajuta si pe cel de langa tine! Nu stiu cum dracu' se face...dar cu toate astea, de 70 de ani ne conduc doar cei de la punctul 1!
Cat trebuie sa mai astept ca unul ca tine sa publice un text in care sa-mi transmita sec: Hai, BA, sa facem si NOI ceva...un partid, o alianta, un hub conducator.
Cu respect,
Andu
Prostii nu sunt hub-uri, ei sunt la postaci si la cei care sunt masa de manevra. Ce scriu eu stie oricine din echipele de consilieri, eu stiu fara sa fiu in randul lor.
Ce sa facem noi? Sa devenim hub-uri. Eu nu sunt destept, doar ca nu ma consider prost.
Cred ca mai important decat huburile este mesajul la un pachet cu limbajul folosit. pentru ca fiecare hub preia si distorsioneaza mesajul intr-un mod care sa fie pe intelesul lumii mici pe care o reprezinta.
Din pacate la noi se incearca scurtcircuitarea acestor huburi prin folosirea unui limbaj pe intelesul tuturor chiar si a celor ce pot interactiona cu lumile mici prin intermediul huburilor.
iar aceasta coborare a limbajului provoaca vorbirea in gol ce nu-si are rostul.
In media da, dar pentru lumile mici reale nu, tunsul oilor, dansatul pe scena, toate astea sunt adaptari ale limbajului la lumea mica in cauza.
Problema cu tunsul oilor si dansatul pe scena si toate aceste adaptari mai mult sau mai putin fortate ale limbajului este ca nu au nici o relevanta pentru ceea ce se vrea transmis.
in fapt mesajul oricarui canditat la presedentie este :
Eu sunt cel mai potrivit pentru aceasta functie. votati-ma !
si acum vedem de ce este el cel mai potrivit :
ca stie sa tunda oi, ca stie sa danseze, ca stie sa asculte oamenii simpli si toate chestiile astea care de fapt sunt false.
Da, corect dar asta nu conteaza. Realitatea nu cere ratiune, logica sau argumente, este fals sa speram intr-un vot rational.
la alegerile de acum evident. Oricum eu cred ca Romania rationala nu mai voteaza pentru ca nu are ce. iar ratiunea o sa fie intotdeauna cea mai eficienta metoda de mobilizare. fie numai si prin puterea exemplului.
excelent articol!
Foarte bun articolul. Va citesc de multa vreme.
Multumesc pentru aprecieri.
Ce tare. Mi-am luat masteratul cu o lucrare despre detectarea comunitatilor in astfel de retele... Problema cu hub-urile este ca un astfel de nod face foarte rar legatura intre 2 (sau mai multe) comunitati. Nodurile cu un "degree" mare sunt in general in centrul comunitatilor, nu la periferia lor. Ai fi uimit cat de eficace se poate opri propagarea unui virus (biologic sau informatic) inlaturand doar cateva noduri cu "degree" mic, dar care sunt "fuzzy nodes", stand la limita dintre comunitati. Astfel influenta hub-ului este redusa la comunitatea proprie.
Ai dreptate ca asa se pot castiga alegerile, cu ajutorul hub-urilor, dar nu sunt de acord cu ideea ca o comunitate urbana ar avea o modularitate (sau grad de clusterizare) mai mica decat una rurala. Si nici ca un hub urban are un grad mai scazut decat unul rural. Un hub urban iti poate aduce tot atatea voturi cat unul rural, numai ca asta inseama 1% din voturile unui oras in loc de 10% din voturile unui sat.
Ar merita sa facem teorie, chestia cu virusurile o stiam. In urban suprapunerile de huburi impun altfel de campanie iar suprapunerea lor conduce la absenteism. Nu ma pot apuca acum sa fac stiinta pe blog ca nu ma citeste nimeni.
Trimiteți un comentariu