miercuri, 8 decembrie 2010

Follow the money

Nu judec oportunitatea ajutorului pentru mame. Dar guvern după guvern a tot schimbat legea, a introdus procente, a impus sume minime, plafoane maxime. A tăiat plafoanele maxime dar nu sumele minime. A schimbat perioadele de acordare.

Acum Guvernul, după ce a emis nenumărate variante, a pus la cale o nouă aberaţie. Cea cu cele două variante, cea de azi. Mâine e posibil să nu mai fie valabilă.

Pentru mamele cu indemnizaţii mai mari e total nedreaptă. Pentru că ele sunt puse să aleagă între 40.800 (3400 x 12) de lei într-un an şi 28.800 (1200 x 24) de lei distribuiţi în 2 ani, asta pentru cele cu indemnizaţie maximă. Ba, mai mult, cuantumul indemnizaţiei creşte anul acesta de la 72,25 la 75 de procente din salariul iniţial.

Cu cât scade însă indemnizaţia cu atât eşti mai avantajat de cea de-a doua variantă. Cele cu suma minimă stau evident 2 ani. Partidul "de dreapta" ia de la bogaţi şi dă la săraci.

Iar tot circul acesta este pentru 100 de milioane RON. Cât costă creşele care se doreşte a fi construite? Sunt 172 de oraşe peste 5000 de locuitori. Deci sunt necesare cam 3-400 de creşe. Făcute repede, deci prost şi scump şi cu posibilele surse de corupţie.

Metoda e simplă. Se generează o falsă problemă care să afecteze cât mai puţini oameni, ca să păstrezi voturi, adică tai la puţini şi dai la mulţi, se găseşte o soluţie generatoare de corupţie, se aplică. Follow the money.

Guvernul actual nu rezolvă o problemă, caută o oportunitate.

PS Nu se generează niciun loc de muncă prin măsura asta. Aici sunt şi alte socoteli. Doamna Vass ne spune că există un program de construcţie de 800 de creşe şi grădiniţe. Din care 200 în 2011.

19 comentarii:

Flavian spunea...

Eu as opta pentru 3400 x 12 plus un an concediu fara plata... :)

Dan Selaru spunea...

Si fara venituri la buget.

Flavian spunea...

Cat de prosti pot fi sa-si inchipuie ca ar opta cineva pentru varianta B ?

Flavian spunea...

Sau mai bine zis: cat de prosti ne cred... :)

Este de fapt un exemplu clasic de Hobson's choice... :D

Dan Selaru spunea...

Toti cei cu indemnizatie mica stau pe B. La majoritatea creste indemnizatia.

Dan Selaru spunea...

E ca in banc, fratele cel mare are doua mere, unul mic si unul mare. Fratele cel mare ii da posibilitatea celui mic sa aleaga "marul cel mic sau deloc".

Flavian spunea...

Aia era evident. Singura "alegere" era pentru celelalte.. :)

Opinia mea o cunosti deja: desfiintarea concediului de maternitate ar trebui sa fie precedat de eliminarea contributiilor sociale. Subscriu in cunostinta de cauza. Cel “mare” abia a implinit doi ani si cea mica face imediat doua luni. Nu va mai zic ce alergatura a fost pentru dosare mai ales in al doilea caz.

Cand vine insa vorba sa intarzii eu vreun impozit la masina sau la firma atunci sa vezi scrisori peste scrisori recomandate si repetate. Forfetarul pur si simplu am refuzat sa-l platesc. Probabil voi inchide si firma, oricum ma descurc mai bine fara ea. Am preferat sa mergem la o clinica particulara pentru o nastere in conditii decente de banii respectivi, decat sa-i las pe baietii astia sa se joace cu ei pentru a-si continua caritas-ul si bataia de joc. Noi sa fim sanatosi, ca ei n-o mai duc oricum mult.

parvan spunea...

Ok. Follow the money :)

tema nu produce efecte in bugetul pe 2011 desi a inlocuit in spatiul public maretele teme urgente: salarizare, educatie, pensii etc si a permis negocierile pe buget pana-n a doua jumatate a lui decembrie:) Acolo chiar sunt bani! Bani importanti in perioada asta.

100 de milioane de RON zici? Pe baza de declaratii? :) Incearca sa identifici acesti bani ... mie imi e greu sa vad care erau banii care se dadeau si nu se mai dau dupa oug-ul asta.

PS: tind sa cred ca nu-i vorba de crese de stat pt ca oug-ul asa cum e acum nu produce efecte in zonele paupere (care vor alege firesc varianta B, cea in care nu se schimba nimic) ceva efete vor fi doar in orasele cu forta de munca bine platita unde se va alege A (si unde si bonele sunt mai scumpe si membrii ai familiei mai putin disponibili) deci e vorba doar de cateva zeci de crese,doar din 2012 si cu o clientela cu ceva potential financiar. => mai degraba oportunitati private.

Dan Selaru spunea...

Banii dispar la constructie, am auzit-o cu urechile mele pe madam Vass ca se fac 200 in 2011.

parvan spunea...

Sa nu fi fost vorba de spitalele desfiintabile :) . Acolo chiar trebuie sa inventeze un motiv pt a fi preluate de "structurile abilitate" :( .

Alex Nicolin spunea...

Ideea asta cu cresele lu' Base' seamana a copycat dupa salile de sport ale lui Bombonel din urma cu cativa ani. Pentru ce dracu' sa mai construiesti crese, cand natalitatea e mult mai mica, atat procentual, cat si in termeni absoluti, decat in anii "decretului", cand au fost construite cele existente? In ziua de astazi ar fi mai de bun simt sa se construiasca niste camine de batrani - de asta chiar este nevoie. Cu o singura mentiune - nu din bani publici!

Anonim spunea...

bai alex nicolin,inafara de spamul pe care il tragi pe toate bloagele tu mai si gandesti?! cum dracu nu e nevoie de crese cand te inscrii cu 2 ani inainte ca sa prinzi un loc?

Alex Nicolin spunea...

@Anonim [23:15]

Imi pare rau ca am reusit sa-ti trezesc indignarea, insa te asigur ca nu eu ar trebui sa fiu principala tinta a acesteia. Iata si explicatia:

Andreea Vass vorbea de construirea unor noi crese, care este cu totul altceva decat reabilitarea celor vechi (ramase nefunctionale) sau conversia altor spatii adecvate. Ultimele doua solutii ar fi bineinteles mai ieftine, iar banii alocati de la buget nu ar mai fi la fel de multi. In consecinta cantitatea de bani "sifonabila" nu ar mai fi la fel de mare :)

De acord, cresele de stat sunt suprasolicitate, pentru ca preturile pe care le percep sunt mult sub pretul pietei. Aceasta situatie are doua consecinte importante:
1) Pretul respectiv nu poate acoperi costurile de functionare, iar functionarea cresei trebuie sa fie puternic subventionata de la bugetul local. Resursele bugetare sunt limitate, iar numarul de locuri in crese care poate fi sustinut astfel este la randul sau limitat.
2) Datorita pretului scazut artificial, cererea pentru serviciul respectiv nu va putea fi niciodata corelata cu oferta, ci intotdeauna va fi mult superioara. In aceasta situatie avem un caz clasic de penurie.

Exemplul de mai sus nu face decat sa demonstreze inca odata ca statul nu poate calcula economic si in consecinta nu poate aloca resursele in mod eficient. Indiferent cat de mult vor creste impozitele, serviciile oferite in schimb nu vor putea multumi contribuabilii, ci cantitatea sau/si calitatea acestora va crea indignare in randul lor. Aceasta situatie este explicabila in mare masura prin faptul ca, in marea lor majoritate, ei traiesc cu falsa impresie ca au cu statul un "contract social" prin care li se cuvin anumite drepturi. Faptul ca termenii acestui "contract" se schimba permanent, dupa cum sunt bani, sau dupa cum vor politicienii nu face decat sa amplifice si mai mult nemultumirea contribuabililor.

O alta perspectiva asupra dreptului mamelor la indemnizatii.

Paul Muresan spunea...

Fata de ce a fost pana acum sunt dezavantajate mamele cu venituri mari, cele cu venituri mici raman la fel. Daca luai 600 RON pe legea curenta, tot 600 vei lua si pe legea noua indiferent ce varianta vei alege. Deci nu se ia de la bogati si se da la saraci, ci se ia de la bogati punct.

Dezavantajul e mai atenuat oarecum pt ca in cazul A mamele vor primi 500 RON pt ca se intorc la munca, bani din care isi vor plati poate o bona pt cateva zile sau o parte din taxa de cresa. Daca tinem cont ca oricum doar jumatate din mame isi luau concediu maternal http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/doar-jumatate-dintre-mame-isi-iau-concediu-maternal-208692.html, restul vor avea umai avantaje.

Dan Selaru spunea...

Ba se da la bogati ca indemnizatia creste de la 72,25 la 75 de procente din salariu.

Pongo spunea...

Partea cretina pleaca - ca intotdeauna- de la un rau. Si anume de la ideea gresita ca este bine ca mama sa se reintoarca la serviciu, si sa lase bebele in varsta de 1 an in grija altei femei- mai slab calificate, evident-. In lume exista deja constatarea ca e bine ca un copil sa fie alaptat pana la 2 ani.Nu mai intru in amanunte, le gasiti voi pe net.

Acum, se pune problema alegerii. Intre bani si stat acasa cu copilul. Iar asta se cheama pur si simplu ispita ( cu litere mari, bold , italic, etc). Caz scoala.
Ca sa nu mai vorbesc de ispita de a provoca nasterea inainte de 1 Ianuarie, tot pentru bani.
Avem un (guvern?) negru ca pana corbului. Negru tip blackholesun.

mobutu spunea...

@Paul Muresan

"Deci nu se ia de la bogati si se da la saraci, ci se ia de la bogati punct."

Saracii tot de la bogati primesc ...

Radu Ionescu spunea...

@Pongo

Cred ca mamele cu salariu peste 3000 lei net care vor opta pentru prima varianta oricum ar fi ales, in mare parte, sa se intoarca la serviciu mai devreme de 2 ani. Eu nu cred ca vor fi schimbari majore pentru mamele care aleg prima varianta. Probabil cel mai afectate vor fi mamele care chiar stateau doi ani si luau 1500 - 1600 indemnizatie si acum vor lua 1200 tot stand doi ani.

Pongo spunea...

@Radu Ionescu: in medie poate asa e.Insa e suficient sa fie si o singura victima...

Ttentatia exista si e nashpa. Nu as vrea sa fiu in locul alora care timit femeile la taiere pentru niste bani in plus.Sau la munca.