În nemernicia mea, ca un câine turbat, am făcut mişto de ideea de a pune deficitul structural în Constituţie. Un domn s-a străduit chiar să-mi răspundă.
În renumita emisiune fără spectatori, Şleauri economice, Florin Cîţu a explicat de ce deficitul structural e o aiureală imposibil de calculat, şi mai ales imposibil de calculat de politicieni. Chiar la început emisiunii, după ce dau eu din mâini.
Primele semne de totală derută, confuzie, lipsă de metodă, lipsă de definiţie, vis a vis de acest concept aiuritor au apărut deja.
Avem, de pe blogul Andreei Paul - Vass, un grafic frumos cu deficitul structural pe perioada 1995-2011. Datele sunt de la Consiliul Fiscal şi Comisia Europeană.
De pe site-ul Curs de Guvernare avem doar un tabel cu deficitul structural pe perioada 2004 - 2016, făcut de FMI, ăştia sunt mai vizionari.
Nu vom lua decât datele unde cele două surse se suprapun, perioada 2004 - 2010. Să precizăm că vorbim despre trecut. Vom studia doar ca procente din PIB. Pentru doritori lăsăm temă datele absolute. Şi avem acest frumos tabel, totul este exprimat în procente din PIB.
Constatăm, unii cu surprindere, alţii cu furie, unii trişti, alţii veseli că diferenţele ajung şi la peste două procente din PIB. Media acestor diferenţe este de aproape 1,12% din PIB.
Şi noi băgăm în Constituţie o chestie care trebuie să aibă o valoare de sub 0,5 dar pe care nu ştim să o calculăm, iar minţile luminate au o diferenţă medie de 1,12 între rezultate.
Noi am vorbit acum despre trecut. Unde cifrele sunt clare. Dar Bugetul o să se facă după estimări iar deficitul structural după estimarea estimării.
Dacă se bagă o asemenea aiureală în Constituţie oricine e Prim Ministru este la mâna calculatorului de deficit, ăla o să conducă ţara, nu Guvernul. Se introduce, de fapt, un nou factor de putere, inexistent în orice teorie politică, calculatorul de deficit. Şi care poate folosi puterea sa pentru a da jos un Guvern. Presupun că dacă un Guvern încalcă regula din Constituţie cade. Sau facem româneşte, îi batem obrazul şi gata.
Poate încercăm să mai şi înţelegem ce ni se propune. Şi în ce ne băgăm.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
13 comentarii:
Păi tu de ce crezi că Merkozy n-a prezentat nici până acum textul Acordului ăla minunat, de ne salvează definitiv şi irevocabil? Pentru că NU ŞTIU cum să calculeze deficitul structural, fiecare înţelege altceva din noţiunea asta. O tot duc de vreo două săptămâni în dezbateri savante. Şi vine acuşica Crăciunul(da, ştiu!), iar bizonul mediu european uită de salvare! Iar cei 26 de tăntălăi, care şi-au dat acordul pentru nimic, se roagă la Deficit să uite pieţele de Acord. Dar alea nu uită, fie şi pentru că din prostia liderilor politici fac ei bani. În rest, pace şi prietenie! Ne auzim la următorul summit salvator! Până atunci, bucură-te de porcării!
Mda . In general e bine sa sti in ce te bagi si ce consecinte pot decurge din aceste hotariri . Cit priveste estimarile , prognozele , cu timpurile pe care le traim am vazut ca nimic nu mai e previdibil . Tot la 3-4 luni acestea devin mai pesimiste . Eu zic ca deficitele astea sint frumoase pentru cei care decid dar pe banii altora si extrem de periculoase pentru cei care le vor platii imprumuturile in viitor cu banii lor personali . Doamna Vass , domnul Boc sau oricare alt politician roman nu sint din acesta ultima categorie .
De unde ai scos-o ca guvernul cade daca depaseste deficitul?
Merkozi- vrea sanctiuni, deci plateste Romania nu guvernul. Crezi ca o sa introduca in constitutie ca incalcarea art.nn atrage caderea guvernului? Si chiar de-ar fi asa, acelasi premier poate face al guvern cu aceeasi comopnenta guvernamentala.
Mai bine ar introduce in constitutie ca un presedinte care intr-un an de mandat nu are cel putin o invitatie oficiala intr-o tara din UE, sa fie demis de drept.
Am zis ca presupun, nu ca e ca mine. Sau ne pun sa platim amenda. mai dam la UE niste bani.
Salut
Nu cade guvernu. Birocratii de la Bruxeles vor sa dea amenzi de 0.5% din PIB daca se depaseste acest deficit de 0.5%. Adica daca tot sunteti in rahat si nu ati reusit sa va incadrati in deficit ia sa mai platiti si o amenda.
Chestia periculoasa cu deficitul structural e ca din acesta dispar anumite cheltuieli ale statului cum ar fi pierderile companiilor de stat.
Nu stim ce dispare ca nu stim ce calculam :-), daca e asa, cu amenda, e pur si simplu o porcarie, esti in cacat? Te bagam si mai adanc. Nu o sa se respecte niciodata.
Rugaminte, nu va raportati analizele la dl Socol. Matematica dsale e subordonata intai politicului si apoi economicului.
Nu e analiza, e constatare :-)
toata lumea la summit a spus DA raspicat ca doar nu era cineva nebuun sa se puna in contra ca jegul in cada. si nu se va face pentru ca e o idiotenie si deja nici nu se mai stie de unde s-a plecat si unde e sosirea. asta e avantajul uniunii europene, se poate da oricand vina pe altcineva pentru orice esec
http://cronicaeuropeana.ro/pactul-fiscal-european-amenzi-de-05-din-pib-pentru-tarile-care-sar-din-limitele-de-deficit.html
Deci solutia la problemele in care ne-au adus consiliile, comitziile si comitetele e infiintarea de noi consilii, comitzii si comitete - sa le supravegheze pe alea anterioare. Mi se pare firesc.
Sunt insa si chestii nefiresti: prima, cati onorabili membri din consilii, comitzii si comitete sunt inca in fonctzie desi n-au fost capabili sa anticipeze criza si dadeau asigurari inca acum doi-trei ani ca totu-i bleu cu stele aurii si deci e bine?
Si a doua, din ce motiv ar fi mai capabili acuma sa gestioneze ceva ce n-au inteles din capul locului?
Si chestiile astea nefiresti se-ntampla si la Bruxelles, si la Berlin, si la Paris, si la Bucuresti. Din greseala in greseala, spre victoria finala?
[Offtopic]
Conferinta "Sfarsitul complexitatii, perspectiva unui matematician asupra crizei" se poate gasi pe net(acum sau in viitorul apropriat)?
Habar nu am, nu depinde de mine, nu stiu ce-i fac, poate fac din ea Tacerea mieilor :-)
Trimiteți un comentariu