Cum funcţionează licitaţiile pentru achiziţii publice? Toată lumea ştie. Se face un caiet de sarcini în care ai nevoie de un inginer. Caietul de sarcini pune condiţii de genul "câştigătorul trebuie să aibă peste 50 de ani, să fie inginer, chelie, ochelari şi două fete majore plus un nepot şi-un Tico maro". Licitaţia apare azi 27 august, ofertele sunt necesare până pe 29, licitaţia e evident anunţată cu surle şi trâmbiţe într-un colţ, cu litere mici de tot.
Când te uiţi la câştigâtor ai revelaţia că ai în faţă un inginer de peste 50 de ani, cu chelie şi ochelari, două fete, un nepot şi-un Tico maro. Exact ce trebuie, nimic mai puţin. Alegerea perfectă. Şi care a şi aflat pe 28 de existenţa licitaţiei, un adevărat noroc. Ba, ca să treacă de licitaţie şi-a vopsit şi Tico-ul în nuanţa cerută, doar că a început vopsitul pe 25 ca să fie gata până pe 28. A avut el un vis pe 24 că trebuia să-l vopsească, poţi să conteşti visele omului?
Şi totul e legal. Ba, întrebat inginerul de un grup de fraieri cum de a fost atât de potrivit răspunde că el a propus un inginer de peste 50 de ani, cu chelie şi ochelari, două fete, un nepot şi-un Tico maro şi că e normal să câştige. Dacă nu câştiga dădea Statul în judecată că se foloseşte de descrierea lui.
Orice comparaţie cu realitatea denotă reavoinţă, manipulare, moguli, 322, maliţiozitate, interese ascunse.
PS Regulile comentariilor sunt aici, azi o să şterg doar comentariile injurioase şi atacurile la persoană, e doar o poveste, nu?
joi, 27 august 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
20 de comentarii:
Din pacate, prietene nu e nici un basm.E adavarul adevarat.
Peste 90% din licitatiile de servicii din sistemul Electronic de Achizitii Publice sunt "cu dedicatie".
S-au dezvoltat si mecanisme mai "finute" de dedicatie.
Intr-o licitatie a Academiei Romane , spre exemplu, caietul de sarcini a fost intocmit confuz.
Astfel, din toate firmele participante (multe), numai un inginer a reusit sa "inteleaga" ce se dorea si doar oferta sa a fost declarata conforma si, evident castigatoare...
Am o colectie intreaga de asemenea metode identificate.
Uite, mai vrei una?
Ministerul Mediului - nu mai are bani pentru un institut din subordinea sa. Asa ca face o licitatie, in care pentru descrierea unor goange din apa (treaba de un om si cam 20 de zile) cere ca ofertantul sa aiba...50 de angajati!
Ghici cine indeplineste conditia?
Sunt mii de asemenea "licitatii".
Nu cred ca exista vreo autoritate contractanta care sa nu se k... in ea de legislatie de achizitii publice.
Asa ca realitatea bate basmul...
Stiu, peste tot e asa. Si asa a functionat sub toate guvernele. Dar erau pe burta, acum tupeul le scoate in public, se lauda cu metoda.
ti-ai ales fix un caz aiurea sa comentezi!
ai dreptate in ceea ce zici, dar sa te iei de Amalia Nastase e gresit, familia lui Nastase are acces in locuri in care neam de neamul nostru nu va avea acces, totul pe meritul lui. Asa ca arunci cu rahat de dragul de a face rau ... specific celor pe care ii injuri tu aici, esti la fel ca ei si tu ... pacat.
Aceste licitatii sant o rusine nationala si de aceea nu vin investitori straini.
e incredibil la ce nivel au ajuns...pai citind stiri din astea imi pare bine ca am plecat din tara.
cateodata imi vine o furie asa de mare incat daca as putea face ordine prin vreun minister din asta, ar fi jale pt coruptii astia...
nu stiu unde va ajunge romania cu asa lepre...
http://www.petitieonline.ro/petitie/refuz_crearea_inca_a_unui_portal_pentru_institutul_national_de_statistica-p29524051.html
Exact, daca pana acum ceva vreme multe licitatii sau afaceri se "tranteau" pe la spate, incercand cat de cat sa se fereasca, acum totul e la vedere. Nu se mai chinuie nimeni sa se ascunda, ba chiar, cum zici si tu, se lauda cu metodele folosite. Ce se poate intampla ? Vorbeste presa o luna, eventual demitem vreo 2-3 functionari, si gata; banii si contractele raman.
Cat despre fam Nastase: daca tot au acces in grupuri exclusiviste, daca tot au bani, daca tot au renumele pe care-l au (si nu ma intelegeti gresit, tot respectul pentru tenismen), de ce trebuie sa se combine in tot felul de mizerii cu elenele mioritice? eu personal nu cred ca era nevoie, nu da bine la straini. Dar se pare ca nici asta nu mai conteaza cand e vorba de bani.
Singura solutie sa scapam de ei (functionari, politicieni, moguli, etc etc) ar fi una asemanatoare cu ceea ce s-a intamplat in Argentina, cand au intrat americanii peste ei.
pai nu a facut Nastase bani din asta, dar daca nu se implica nevasta-sa nu se facea nimic. Mai bine ar trebui ca Nastase sa zica catre nevasta-sa: "Fa, tara asta e de rahat si noi nu facem nimic pt. ea, ca altfel zic astia ca furam, ai inteles fa?"
Era mai bine asa nu? Nu se mai fura nimic atunci?!?!?
Eu nu am zis ca nu se fura, am zis ca este de prost ales cazul! Din toate tampeniile facute TU doar de cazul Nastase te-ai gasit sa te legi? Habarnista aia blonda habar n-avea ce si cum sa faca daca nu se ocupa Amalia de tot.
Dar deh, la noi te iei de termopane nu de hotiile mari!
Ce licitatii!?
Solutia este sa nu se mai tina astfel de licitatii "cu dedicatie"!
in schimb, autoritatile sa raspunda pentru banii cheltuiti.
Concret - primaria are un buget, din care trebuie intre altele sa asfalteze trei strazi. Nu imi pasa ca face asfaltarea cu firma varului sau nepotului, si nici ca schema de personal este supraincarcata. Daca se incadreaza in buget, iar reparatia tine cit e perioada de garantie, totul e OK. Daca nu,primarul raspunde, mai intai financiar, dar si penal. Simplu, nu?
si unde lucrez eu s-a intamplat la fel intr-o achizitie publica si cu bani destuld e multi ... si a castigat o firma care a livrat o marfa execrabila,,, chiar daca nu corespundea minimului de securitate... dar sefii mari (institutie publica) au inchis ochii mai ales ca stiu ei ce....
apropo uite un site .. poate il popularizati si voi
presedinteleromaniei.freeforums.org
Nu e atat de simplu. Muti problema la intocmirea bugetului. Ti-ar conveni ca sa se aloce buget pentru asfaltarea a 3 strazi cat pentru o autostrada ? Si da, la banii astia, se va face cu firma varului, se va incadra in buget, si probabil va rezista cat perioada de garantie (un an).
Problema nu e deloc simpla. Caietele de sarcini se fac cu dedicatie, uneori mai subtil, alteori mai pe fata. Uneori e greu sa demonstrezi ca sunt "cu dedicatie".
De exemplu:
" Firma contractanta trebuie sa prezinte o echipa de minim 7 specialisti cu minim 3 ani experienta in domeniu, atestata prin alte proiecte similare in domeniul public, condusa de un project manager cu minim 15 ani experienta si cu certificare PMP."
Poti sa contesti ? Autoritatea contractanta va raspunde ca nu poate lasa proiectul pe seama unor juniori. Ce conteaza ca o singuta firma se califica la condiile respective ? Totul e legal.
Problema provine de multe ori nu numai din coruptie, ci si din slaba pregatire a bugetarilor, care nu sunt in stare sa faca un caiet de sarcini cu cap si coada. Atunci intervin firmele private, care "ii ajuta" la intocmirea caietului de sarcini, evident punand si conditii care sa-i avantajeze - mai discret sau mai pe fata.
De multe ori m-am gandit cum ar putea fi rezolvata aceasta problema, care duce la o folosire ineficienta a resurselor bugetare. Asta pentru ca proiectele se vand la sume mult mai mari decat ar fi fost normal, pentru ca o parte din bani vor trebui redirectionati in buzunarele coordonatorilor licitatiei. Voi aveti vreo idee ?
Mare problema cu Amalia Nastase!?!
Toate institutiile statului, pana la ultimul rahat de primarie, TOATE fura prin aceasta metoda de la achizitia de "creoane", pana la sateliti NAŞA.
Metoda este complet generalizată, şi asta o ştim cu toţii. Iar câte un şef mai puţin experimentat (cazul Ridzi) îşi închipuie că este chiar legal, aşa că nu "merge pe burtă" ci chiar e mirat că poate cineva să-l ia la rost pentru un lucru de nimic, în loc să fie felicitat pentru operativitatea cu care a rezolvat problema.
Pentru că, într-adevăr, dacă se respectă toate procedurile, operaţiunea poate dura foarte mult. Uneori mă gândesc că aşa au fost concepute, încât un ordonator terţiar să nu poată folosi fondurile care i se repartizează cu trei zile înainte de Crăciun, dar nici să nu se poată plânge că nu i s-au dat bani.
Pentru anonimul care a postat:
"Firma contractanta trebuie sa prezinte o echipa de minim 7 specialisti cu minim 3 ani experienta in domeniu, atestata prin alte proiecte similare in domeniul public, condusa de un project manager cu minim 15 ani experienta si cu certificare PMP."
Nu, nu e lagal!
Astfel de cerinte trebuie sa fie explicate in nota de fundamentare a echizitiei publice si trebuie sa prezinte un avantaj clar, evident si masurabil pentru contractul supus procedurii.
Altfel spus - de ce nu e suficient sa ai 3 ani experienta? Cu ce e mai bine sa ai 15 fata de 3? Raspunsul trebuie sa fie cuantificat, adica nu e suficient sa spui ca "daca are experienta mai lunga, e mai bun". Trebuie sa fii in stare sa argumentezi FATA DE CONTRACTUL SUPUS ACHIZITIEI!!!
Adica "Contractul contine obiecte ce se intilnesc foarte rar in practica de investitii, astfel incat in 15 ani de experienta s-au putut acdhziona deprinderi de (ex: montare a parapetilor montani) suficiente pentru a monta (ex. cei 50 de stapli de parapet ce sunt inclusi in contract). samd.
In 99% din cazuri, astfel de cerinte de experienta pot fi usor catalogate drept excesive si restrictive si anulate de CNSC (unde contestatia este GRATUITA!).
Chestia e insa ca putini ofertanti isi mai omoara capul cu contestatiile, avand in vedere ca de fapt peste 90% din licitatii sunt asa. Altfel spus, CNSC anuleaza procedura si dupa aia autoritatea contractanta o repune...fix LA FEL!
De ce se intimpla asta? Pentru ca dupa prima procedura anulata nu au patit ABSOLUT nimic...
Sunt masuri simple care pot fi luate, nu inteleg de ce ANRMAP nu le ia odata.
Toata lumea a ajuns la capatul rabdarii, corupta in achizitii publice e generala, fiecare face ce vrea si noi toti ragem a pustiu, autoritatile contractante persistand pur si simplu in aplicare metodelor anticoncurentiale.
Dane, o fi functionat. Sunt de 20 de ani la curent cu minunile astea.
Dar niciodata trucarea licitatiilor nu a avut amploarea de acum.
In urma cu 12 luni, trucarea era raspandita numai pe la ministere.
Ca numar, cam la 25% din licitatii erau tructate, si -repet- practic mai mult pe la ministere.
In urma cam cu 6 luni s-au generalizat primele metode -cele prin fortarea conditiilor de calificare.
Au fost urmate de conditiile de conformitate si de trucul cu "nu ati inteles".
Acum, practic toate sunt trucate. Asa ceva nu a mai fost vreodata, din cunostintele mele.
Dedalus zice bine, asa amploare n-au avut niciodata licitatiile trucate.
N-am experienta in zona licitatiilor publice decat de vreo 3 ani. Pana acum 1 an mai castigam si noi cateva, pe bune. De un an incoace ... nimic! Au ajuns sa puna in caietul de sarcini pana si poza produsului pe care-l solicitau (marca, sigla, brand, tot ce vreti). E drept, mai rar, probabil niste greseli de functionari retarzi.
Iar treaba cu contestatiile la CNSC e apa de ploaie, licitatia intr-adevar se poate relua dar tu deja esti un inamic al autoritatii contractante, n-o sa te califici ever.
Bun. Am vorbit de licitatii, adica de sume ce depasesc un anumit prag. Dar ce se intampla cu sutele de contracte pe bani mai putini (bani care,insumati, dau ff multe milioane de roni) ? nu vreti sa stiti ... sau banuiti. Un obiect care costa la dealer, la prima mana, 10 lei, ei il cumpara cu 40 de la o firma prietena. Diferenta de 30 de lei se imparte intre firma si mai multi directori. O clasica.
P-aia cu ISO 9001 si ISO 14001 o stiti?
Autoritatea contractanta pune conditiile pentru aceste certificate, care nu au nici o importanta de fapt pentru calitate si respectiv mediu. De multe ori e chiar aiurea: mie mi-au cerut ISO 14001 (certificat de mediu) pentru... studii de fezabilitate!
Adicatelea, sa ma certific ca atunci cand nu lucrez, imi sting becul...
P-aia cu cifra de afaceri o stiti?
Pune conditia cifra de afaceri minima, desi nu are nici o relevanta penrtu contractul in cauza, prefacandu-se ca au inteles "ca le obliga UE".
Da p-aia cu "contractul similar"?
Defineste contractul supus procedurii in asa fel incat numai o anumita firma sa aiba "experienta similara". Asta e raspindita de ADR 3 Sud Muntenia, o campioana in imixtiunea fara drept in licitatiile autoritatilor locale.
Tot aia care a inventat tampenia bubuitoare, dar acceptata de toata lumea, de frica sa nu cumva sa nu le mai aprobe proiectele ca se liciteaza ...CAPITOLE DE BUGET!
Ati auzit bine- nu produse sau servicii ci...CAPITOLE DE BUGET!
Ministerul Dezvoltarii tace, ANRAM tace, CNSC tace... toata regiunea liciteaza capitole de buget, cu capul plecat in fata Stapanilor de la ADR.
Practic, fiecare rand dintr-o documentatie de achizitie ascunde o capcana.
Si mai am...Ma pregesc sa scriu o carte despre asta..."Tehnici si metode de dedicare si trucare in achizitia publica".
Macar asa sa-mi scot din paguba. Ca nadejde in "autoritatile statului" nu mai am de muuuult...
Da, o stiu pe aia cu ISO-uri. ISO producator si ISO distribuitor. Neaparat amandoua de cele mai multe ori. Iar ala 14001 de mediu e radical, tre' nu stiu cate hartii la bucuresti, taxe, autorizatii, certificari, etc etc etc.
Stiu si "cotracte similare", si "cifra de afaceri", si "recomandari", "cv-uri personal specializat", "service pt depanare la max 12,6 km de institutie"
Bafta cu cartea.
Chiar ar merita o carte despre asa ceva.
Trimiteți un comentariu